آخرین اخبارافغانستانسیاست

انتخابات آینده؛ به سوی جنگ خواهیم رفت؟

اکنون این پرسش شکل می گیرد که با توجه به عدم شفافیت، عدم اصلاحات انتخاباتی و سیاسی شدن عمدی کمیسیون انتخابات از سوی حکومت؛ برگزاری انتخابات میانبری به جنگ نخواهد بود؟


تحلیلی که روی انتخابات آینده پارلمانی کشور پرداخته است از امکان بدتر شدن مسایل افغانستان پس از این انتخابات حرف زده شده است.
به نقل از «دیپلومات»، در تحلیلی که این نشریه زیر عنوان « انتخابات می‌تواند مسایل را برای افغانستان بدتر سازد» به نشر رسانیده‌است گفته که انتخابات آینده می‌تواند ثبات سیاسی را از هم بپاشد.
عبدالله الهام نویسنده این مطلب بدین باور است که اگر اصلاحات در کمیسیون انتخابات آورده نشود احتمال دارد انتخابات آینده، تنها بی‌ثبانی سیاسی را در افغانستان افزایش دهد.
در این مطلب آمده است که افغانستان تنها در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی انتخابات‌های دموکراتیک را تجربه کرد که حمایت گسترده جامعه جهانی را داشت، ولی برای تکرار آن تجارب نیاز به توسعه بیشتر و شفافیت در کمیسیون انتخابات است.
مطلب دیپلومات روی این مسئله انگشت نهاده است که کاستی و عدم شفافیت در سیستم انتخاباتی افغانستان منجر به بی‌ثباتی درازمدت و عدم مشروعیت دولت شده است.
برداشت نویسنده این است که کاستی‌های سیستم انتخاباتی به دلیل نزدیک بودن انتخابات ۲۰۱۸ پارلمانی افغانستان، نگرانی را افزایش داده و موجب بروز اختلافات سیاسی شده است.
نویسنده مطلب به این نتیجه رسیده است که عدم شفافیت و توسعه یافتگی در سیستم انتخابات افغانستان، سیاسی شدن عمدی این روند و عدم رقابت سالم از مسایلی است که انتخابات را زیر سوال برده و امکان بروز مشکلات سیاسی و در نتیجه امنیتی را افزایش می‌دهد.
اکنون با توجه به آنچه که نویسنده این مطلب برداشت کرده، این پرسش شکل می‌گیرد که در چنین فضایی؛ برگزاری انتخابات میانبری به جنگ نخواهد بود؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا