آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

ایران: خواست مردم افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر باید محقق شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تشریح خطوط قرمز ایران درباره افغانستان گفت: اراده و خواست مردم باید محقق و دولت فراگیر تشکیل شود و این کشور به پایگاه هیچ کشور خارجی مبدل نشود.


به نقل از فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی لوموند در پاسخ به سؤالی در خصوص انتظار مشروعیت خواهی طالبان از جامعه بین‌الملل و موضع ایران در قبال این درخواست طا-لبان، اعلام کرد: خیلی زود است که اساساً در مورد مشروعیت صحبت کنیم، الان وقت این است که ببینیم طا-لبان به آنچه گفته عمل می‌کند و آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و آیا حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد. ما و جامعه جهانی باید خطوط قرمز را با صراحت کامل بیان کنیم.
وی ادامه داد: مهم‌ترین خطوط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی‌گری شود و بهشت داعش نشود، تهدید همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق و دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد، تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی نشود.
پیش از این نیز وزارت خارجه ایران بارها بر تشکیل حکومت فراگیر و برخاسته از آرای مردم تاکید کرده است. پیشتر ابراهیم رییسی رییس جمهور آن کشور نیز تاکید کرده بود که دولت در افغانستان باید با رای مردم انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا