آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

نمایشگاه بین‌المللی بهار نو؛

ایران دو نمایشگاه‌ بزرگ در افغانستان برگزار می‌کند/ برادر: مشکلات اقتصادی با کمک‌ها حل نمی‎شود

خبرگزاری دید: ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت سرپرست امارت اسلامی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تاکید کرده، می‌گوید که مشکلات اقتصادی کشور از کم کاری حکومت‌های گذشته نشئت گرفته است.


مسئولان اتحادیه تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان روز یکشنبه (۱۵ جوزا) یازدهمین نمایشگاه عمومی بین‌المللی را به مناسبت هفته صنعت با حضور مقامات ارشد امارت اسلامی افتتاح نموده و بر حمایت از تولیدات داخلی کشور تاکید دارند.
عاطف داعی رییس اتحادیه تاجران و سرمایه گذاران افغانستان گفت: در این نمایشگاه ۳۰۰ غرفه از تولیدات داخلی و خارجی به نمایش گذشته شده که ۱۵۰ غرفه برای مردان و ۱۵۰ غرفه دیگر برای زنان اختصاص یافته است.
از سوی هم ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت سرپرست که در مراسم افتتاح این نمایشگاه صحبت می‌کرد گفت: این نمایشگاه نباید اول و آخر باشد و چنین برنامه‌ها به منظور رشد اقتصاد و صنعت کشور ادامه پیدا کند.


وی بر حمایت از تاجران و سرمایه‌گذاران کشور تاکید کرده افزود: وضعیت اقتصادی افغانستان برای تاجران ما بهتر هویدا است و باید در جهت رشد اقتصادی کشور از تجربه این قشر جامعه استفاده شود.
ملا برادر گفت: وضعیت اقتصادی امروز کشور نتیجه کار حکومت‌های پیشین است که سرمایه‌ها را به غارت برده و کار بنیادی انجام نداده‌اند در حالی که کشور ما از هر لحاظ یک کشور مستغنی است اما فقیر باقی ماندیم.
او بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تاکید کرده گفت: مشکلات اقتصادی با کمک‌های جهان حل نمی‌شود باید در قسمت خودکفایی برق، صنعت و تجارت توجه جدی کنیم.
در همین حال نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت:‌ امیدوارم که افتتاح نمایشگاه بهار نو، بهار اقتصادی کشور ما را رقم بزند.
وی با بیان این که سیاست امروز امارت اسلامی سیاست اقتصاد محور است گفت: رهبری امارت اسلامی اراده‌ جدی دارد که مثل آزادی سیاسی و نظامی، آزادی اقتصادی کشور را نیز به‌ دست آورند.
او گفت: ما با امکانات کم تعهد جدی داریم که در خدمت مردم و سرمایه‌گذاران خویش بوده و با همکاری همدیگر اقتصاد کشور را رشد دهیم.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت از آمادگی صد‌ها شرکت داخلی و خارجی به منظور استخراج معادن کشور خبر داده گفت: برنامه دیگر ما فعال شدن شرکت‌های سهامی است که در آینده نزدیک بیش از ۳۰۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند و تلاش ما این است که تولیدات داخلی را معیاری سازیم.
از سوی دیگر محمد حسن شیرزایی مشاور اقتصادی سفارت ایران در کابل گفت: ما با افغانستان مشترکات زیاد داریم، ایران در شرایط دشوار کنار افغان‌ها بوده و همواره تلاش کرده‌ که دست افغانستانی‌ها را بگیرد.
وی با اعلام مجدد همکاری کشور‌ش در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، صحی و تجارتی با افغانستان گفت: ایران به عنوان یک همسایه خوب آمده است تا در قسمت خود کفایی و بی‌نیازی افغانستان کار کند؛ زیرا ایران از افغانستان پیشرفته و مترقی سود می‌برد.
آقای شیرزایی با بیان این که ما چشم‌انداز آینده افغانستان را بهتر می‌دانیم افزود: ما تلاش داریم در سال جاری دو نمایشگاه دیگر را در افغانستان برگزار کرده و در قسمت رشد اقتصادی افغانستان مخصوصاً در بخش زراعت سهیم شویم.
سخی احمد پیمان معاون اتاق صنایع و معادن گفت: در حال حاضر ۵ هزار شرکت تولیدی و صنعتی در ۶۷ سکتور در کشور فعال هستند که به صورت مستقیم برای ۵۰۰ هزارتن به صورت غیرمستقیم برای یک میلیون زمینه کار را مساعد کرده است.
او گفت ما تلاش داریم که آهسته آهسته از وابستگی نجات پیدا کنیم و به همین دلیل در آینده نزدیک شرکت‌های سهامی در افغانستان فعال شده و سرمایه‌های سرگردان کشور را جمع خواهد کرد.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا