آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

بازداشت زنان و دختران برای نوع پوشش؛ واکنش‌های گسترده جهانی و داخلی!

خبرگزاری دید: نهادهای مختلف حقوق بشری و شخصیت‌های سیاسی افغانستان توقیف ده‌ها دختر و زنان جوان از سوی ماموران امر به معروف و نهی از منکر به اتهام «بدحجابی» را محکوم کرده و مغایر ارزش‌های اسلامی و فرهنگ مردم افغانستان دانست.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، از جمله ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ملل متحد و سازمان عفو بین‌الملل این توقیف‌ها را محکوم کرده و خواستار رهایی توقیف شدگان شده‌اند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و شماری از شخصیت‌های سیاسی به شمول نصیر احمد فایق کاردار ماموریت دیپلماتیک افغانستان در سازمان ملل و نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد نیز این توقیف‌ها را محکوم کرده و‌ مغایر ارزش‌های اسلامی و انسانی و بی‌حرمتی به زنان در کشور دانستند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که بازداشت زنان و دختران در افغانستان خلاف ارزش‌های اجتماعی و اسلامی کشور است.

در اعلامیه این شورا آمده است: «طالبان ارزش‌های گروهی و اجتماعی مردم افغانستان را زیر پا گذاشته و به مرور زمان محدودیت‌های بیشتری را علیه مردم کشور به ویژه زنان و دختران وضع و آنان را از حقوق اساسی شان مانند تحصیلات، کار و حضور در فضاهای عمومی و اجتماعی محروم و در کل از جامعه حذف و اپارتاید جنسیتی را بر آنان اعمال نموده است».

همچنان در اعلامیه گفته شده: «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان این عمل شنیع گروه طالبان را در مغایرت با ارزش‌ها و رسوم مردم افغانستان، فرهنگ اسلامی، استانداردها و ارزش‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر دانسته هرنوع تبعیض و نقض حقوق زنان در کشور را غیر قابل قبول و مردود می‌داند».

‏اتحادیه فعالان حقوق بشر در یک اعلامیه از بازداشت‌های اخیر زنان به علت نداشتن «حجاب» مورد نظر حکومت سرپرست، انتقاد کرده و این اقدام را «مصداق عینی اپارتاید جنسیتی» خوانده است.

این نهاد که متشکل از شماری از فعالان حقوق بشر است، از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته در مورد «اپارتاید جنسیتی طالبان در افغانستان» بررسی کرده و طا-لبان را محاکمه کند.

اتحاد فعالان حقوق بشر همچنین از نهادهای حقوق‌بشری خواسته‌ است در این باره برای مردم افغانستان دادخواهی کنند.

نصیر احمد فایق کاردار ماموریت دیپلماتیک کشور در سازمان ملل گفته است: ‏احترام به زنان و حفاظت از ناموس همیشه جز فرهنگ مردم افغانستان و از ارزش‌ها و دساتیر دین مبین اسلام بوده است. در هیچ حاکمیتی این احترام و فرهنگ نقض نشده است.

او افزوده است: رژیمی که ظاهراً خود را پیرو احکام شریعت اسلام و حامی فرهنگ مردم افغانستان می‌دانند، چگونه خود را حق می‌دهند که بدون حضور محرم و یا پولیس زن  زنان و دختران را بدون دلیل گرفتار و توقیف نمایند.

فایق تاکید کرده است: در حاکمیت فعلی اصلاً امنیت فکری و آرامش خاطر در بین مردم وجود ندارد.

عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی در اکس نوشته است: تو به کدام مبرر شرعی به جان زنیکه محرمش نیستی دست میزنی و اوراکَشْ میکنی و مورد لت و کوب و شکنجه قرار می‌دهی واو را به زندانی می‌بری که مردها زندانبانان آن اند. 

وی افزوده: تاحال در مورد زندان برای مردان اتفاق علمای امت وجود ندارد چه رسد  به زندانی کردن زنها.

او با بیان این‌که طا-لبان ارزش‌های اسلامی و عنعنات ملی کشور را پامال نموده، گفت که آن‌ها با این پیشامد زشت و مغرورانه خود، مردم را از دین دور ساخته و محبت دین را در دلهای‌شان کم ساخته است.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه نظام جمهوریت در اکس نگاشته است: ‏این عمل رژیم طا-لبان اهانت شرم آور به ارزش‌های بنیادی جامعه افغانی است.

او افزوده: آن‌هایی که عاملین این عمل شنیع شده‌اند باید مورد بازخواست قرار گیرند.

به گفته وی، ‏دستگاه حقوق بشری ملل متحد مخصوصاً دفتر یوناما مسئولیت دارد تا به صورت فوری در این مورد تحقیقات همه‌جانبه را انجام داده و عاملین آن‌ را تحت پیگرد نظام عدلی بین‌المللی قرار دهد.

جنبش زنان موسوم به «شنبه‌های ارغوانی» در یک پیام ویدیویی کوتاه به رسانه‌ها در پیوند به توقیف دختران در جاده‌های کابل، عمدتاً در ساحه دشت برچی، از طا-لبان خواسته که از «آزار و اذیت زنان و ظلم بر مردم افغانستان دست بردارند».

ترنم سعیدی عضو جنبش مشارکت سیاسی زنان افغانستان نیز در یک پیام ویدیویی گفته است: نبود یک حکومت مسئول و پاسخگو به درد و مشکلات مردم، باعث شده که طا-لبان با دست باز و بی‌حیاتر جنایات خود را افزایش داده و تا جایی که زنان و دختران را از سرک‌ها به داخل موتر انداخته، معلوم نیست کجا می‌برند و چه بلایی سر آن‌ها می‌آید.

او بیان داشته است: طا-لبان دختران را می‌برند، آن‌ها را تهدید و شکنجه می‌کنند و بعد خانواده‌های آن‌ها را فرا می‌خوانند. از خانواده‌های آن‌ها خواسته‌اند که مواظب دختران خود باشند، از آن‌ها می‌خواهند تا دختران شان را نگذارند که از خانه‌ بیرون شوند، خانواده‌ها را جریمه نقدی می‌کنند و اخطار می‌دهند که اگر مطابق به دستور طا-لبان عمل نکنند، دختران را با خانواده های شان تا سه ماه زندانی خواهند کرد.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست در پیوند به بازداشت‌های دختران به اتهام بدحجابی گفته است که «چندین تن از زنان دخیل در نمایش مد لباس توسط حلقات خارجی با موافقت خانواده‌های شان از سوی پولیس زن برای مدت کوتاه توقیف شده و پس از توصیه رها شده اند.

با این حال، فعالان حقوق زنان، برخی شاهدان عینی و گزارش‌ها حاکی از ادامه این توقیف‌ها است و هنوز معلوم نیست چه تعداد از این دختران توقیف شده و در بند هستند.

از سویی هم، حبیب‌الله بدر معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌ها گفته است که هم‌اکنون ۱۹هزار نفر که ۸۰۰ نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، به جرم‌های گوناگون در کشور زندانی اند.

با این همه، ‏یکی از عالمان دین در کابل روز گذشته در همایشی از بازداشت‌ زنان و دختران به ‌‌دلیل آنچه رعایت نکردن حجاب خوانده شده، انتقاد کرده و گفته است که این دختران نباید بازداشت شوند و در صورت نیاز تنها با خانواده‌های آنان صحبت شود.

گفتنی است که ‏پروانه ابراهیم‌خیل، زندانی پیشین گفته است که زنان در زندان‌ها به سختی شکنجه می‌شوند و مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا