آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهم

بازشدن ٣ گذرگاه مرزی جدید بین پاکستان-افغانستان برای اخراج مهاجران

خبرگزاری دید: مقامات پاکستانی از بازشدن ٣ گذرگاه مرزی جدید برای تسریع اخراج مهاجرین غیرقانونی افغانستان خبر داد.

پاکستان امروز دوشنبه(٢٢ عقرب) ٣ گذرگاه مرزی جدید را برای تسریع بازگرداندن اتباع افغانستانی بدون مدرک که دستور خروج از کشور یا اخراج آن‌ها صادر شده است، باز کرد.

بسیاری از افغانستانی‌ها ترجیح داده‌اند که برای جلوگیری از اخراج، داوطلبانه به خانه‌های خود بروند.

این اقدام پاکستان بیش از ١ میلیون افغانستانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که اسلام‌آباد می‌گوید بسیاری از آن‌ها در حملات و جنایت‌های شبه‌نظامیان دست داشته‌اند، ادعایی که طا-لبان افغان آن را رد می‌کنند.

جان اچکزی وزیر اطلاعات حکومت موقت پاکستان در بلوچستان گفته که گذرگاه‌های جدید در مرز افغانستان در ایالت بلوچستان جنوب غربی علاوه بر گذرگاه اصلی در منطقه چمن ایجاد شده است.

او افزوده که گذرگاه اصلی مملو از پناهجویان افغانی بود که به دنبال بازگشت داوطلبانه به خانه شان بودند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) از زمان اعلام سیاست جدید در اوایل اکتوبر، بیش از ۲۸۰ هزار تبعه افغانستان پاکستان را ترک کرده‌اند.

اسلام‌آباد پس از پایان مهلت خروج داوطلبانه در اول نوامبر، عملیات جمع‌آوری را در سراسر این کشور آغاز کرده است.

پاکستان تاکنون درخواست‌های سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشر و سفارت‌های غربی را برای بازنگری در طرح اخراج خود یا شناسایی و محافظت از افغانستانی‌هایی که در داخل کشور در معرض آزار و اذیت قرار دارند، رد کرده است.

کابل همچنین از اسلام‌آباد خواسته که به اتباع افغانستان فرصت کافی برای خروج بدهد.

اخراج مهاجرین روابط بین دو کشور را به پایین‌ترین سطح رسانده است و اسلام‌آباد ادعای خود مبنی بر استفاده شبه نظامیان اسلام‌گرا از خاک افغانستان را برای طراحی و اجرای حملات در پاکستان تکرار می‌کند.

کابل می‌گوید تامین امنیت پاکستان مشکل داخلی است.

مهاجرت دسته‌جمعی همچنین نگرانی از بحران انسانی را افزایش داده است زیرا حکومت موقت طا-لبان با ورود صدها هزار نفر و اقامت در روستاها، چادرهای موقت در کنار مرز برافراشته و در آستانه زمستان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا