آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهخبر های مهممحیط زیست

بازگشت زیباترین دراکولای جهان به افغانستان

خبرگزاری دید: با گذشت بیش از ۶۰ سال، آهوی نادر و ارزشمند «مشک» یا همان «دراکولای افغانستان» دوباره در کوهستان‌های کشور مشاهده شده است. این آهوی نیش‌دار به دلیل داشتن مادۀ عطری ارزشمند، یکی از گرانبهاترین جانوران روی زمین محسوب می‌شود.

آهوی مشک یا ختن یکی از نادرترین گونه‌های آهوی جهان است که در مناطق کوهستانی شمال شرقی افغانستان زندگی می‌کند. ویژگی منحصربفرد این آهوی زیبا، داشتن دندان‌های نیش‌مانند و غده مشک با عطر فوق‌العاده گرانبها است.

به نقل از العین؛ این ماده خوشبو که از ناحیه شکم جنس نر آهوی مشک ترشح می‌شود، یکی از گران‌ترین و باارزش‌ترین مواد طبیعی در جهان است که در صنعت عطرسازی و داروسازی کاربرد فراوان دارد. ارزش مشک آهوی مشک حتی از طلا نیز بیشتر است.

متاسفانه همین ارزش باعث شده شکارچیان غیرمجاز به دنبال شکار این جانور باشند و جمعیت آن را تا آستانه انقراض پیش ببرند. براساس برخی گزارش‌ها، از جمعیت آهوی مشک در سراسر آسیا کمتر از ۵ هزار راس باقی مانده است.

آهوی مشک که در افغانستان با نام ختن شناخته می‌شود، آخرین بار در سال ۱۹۴۸ در این کشور دیده شده بود. اما اخیراً ناظران حیات وحش، آهوی مشک را در مناطق صعب‌العبور کوهستانی ولایت نورستان افغانستان مشاهده کرده‌اند.

زیستگاه‌های طبیعی و صعب‌العبور این جانور زیبا یکی از عوامل حفاظت آن بوده است. اما متاسفانه تخریب زیستگاه‌ها و شکار غیرقانونی جان آخرین نمونه‌های این گونه را نیز تهدید می‌کند.

آهوی مشک یکی از میراث‌های طبیعی ارزشمند افغانستان محسوب می‌شود. زیست‌شناسان این کشور امیدوارند با حفاظت بیشتر، از انقراض این گونج گرانبها جلوگیری کنند.

با وجود قدمت تاریخی صنعت عطرسازی در سایر نقاط دنیا، کشور ما متاسفانه سهم اندکی در تولید و تجارت مشک داشته است. شاید مشاهده دوباره آهوی مشک در افغانستان، انگیزه‌ای برای حفاظت بیشتر از این گونه نادر و سودآور باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا