آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاستصلح

با اصلاحات انتخاباتی، آبروی نظام حفظ می‌شود

اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات یک بار دیگر خواستار اصلاحات انتخاباتی شده‌اند. از دید احزاب و نیروهای سیاسی عملکرد کمیسیون انتخابات ایده‌آل نیست و نظام انتخاباتی باید تغییر کند.

انتخابات ریاست جمهوری با ماه تاخیر قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده همزمان با انتخابات شورای ولایتی، شورا‏های ولسوالی و انتخابات پارلمانی غزنی برگزار شود. اکنون حرف اساسی این خواهد بود که در مدت زمان باقی مانده روی اصلاحات انتخاباتی کار شود، تا بدبینی‌های موجود در پیوند به انتخابات و کار کمیسیون انتخابات رفع شود. هر چند در پیوند به تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کلی اعتراض وجود دارد، اما با این همه، انتظار می‌رود که سرانجام اصلاحات انتخاباتی به وجود آید.
اصلاحات انتخاباتی از ماده‌های توافق‌نامه حکومت وحدت ملی بود که شوربختانه به آن عمل نشد. پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان نیز جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات زیاد تاکید کردند که به منظور شفایت‌سازی در روند انتخابات، اصلاحات انتخاباتی رونما گردد. امری که از جانب کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی اصلاً جدی گرفته نشد.
اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات یک بار دیگر خواستار اصلاحات انتخاباتی شده‌اند. از دید احزاب و نیروهای سیاسی عملکرد کمیسیون انتخابات ایده‌آل نیست و نظام انتخاباتی باید تغییر کند.
دیر زمانی است که احزاب سیاسی می‌گویند کمیسیون انتخابات نهاد مستقل نیست و تحت فرمان ریاست جمهوری کار می‌کند. اتهامی که از جانب رهبری کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان رد می‌شود. در واقعی بخشی از اصلاحات انتخاباتی همان عملکرد کمیسیون انتخابات است.
مخالفان سیاسی ریاست جمهوری مدعی‌اند، چون محمد اشرف غنی رییس جمهور در روند انتخابات حمایت مردمی ندارد، روی همین علت دوست ندارد که تن به اصلاحات انتخاباتی بدهد. باری احمد ضیا مسعود معاون حزب جمعیت اسلامی گفته بود، اشرف غنی چانس پیروزی در انتخابات ندارد و برای همین مانع اصلاحات انتخاباتی می‌شود.
ایتلاف بزرگ ملی افغانستان از جدی‌ترین جریان‌های رقیب اشرف غنی، بارها اعلام کرده است که با کمیسیون فعلی به طرف انتخابات ریاست جممهوری نمی‌رود.
عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات در ۱۵ سال اخیر همواره در تمامی انتخابات‌ها جنجال برانگیز بوده است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ جنجال آفرین شد و حکومت وحدت ملی شکل گرفت. بسیاری‌ها شکل‌گیری حکومت وحدت ملی را مرتبط به عملکرد کمیسیون انتخابات می‌دانند.
هفته قبل نهادهای ناظر بر انتخابات در یک نشست خبری اعلام کردند که به سود کشور نیست که انتخابات ریاست جمهوری با کمیسیون فعلی برگزار شود. این نگرانی‌ها و هشدارها معنایش این است که در مورد کارکرد کمیسیون انتخابات فراوان بدگمانی وجود دارد که بدون شک اگر از میان نرود، انتخابات و نظام سیاسی افغانستان را تهدید می‌کند.
انتخابات با تمام کاستی‌هایش تنها راهی است که نظام سیاسی افغانستان را مشروعیت می‌دهد. به باور نونیسده، اکنون حکومت افغانستان جمع احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات روی اصلاحات انتخاباتی و عملکرد کمیسیون انتخابات به گونه جمعی کار کنند.
نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان نیز با جهانی از اعتراض همراه شده است. برای نامزدان انتخاباتی نتایج منتشر شده قابل تایید نیست و همچنان تاکید دارند که کمیسیون انتخابات نهاد مستقل نیست. شوربختانه انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ میزان به قول نهادهای ناظر بر انتخابات، با پنج هزار مشکل همراه بوده است. اگر کمیسیون‌های انتخاباتی تخطی‌ها و تلقبات انتخاباتی را بررسی نکرده، نتیجه نهایی را اعلام کند، شک نکنید که شاهد یک بحران انتخاباتی خواهیم بود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا