آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحران خونین افغانستان؛ از عجله امریکا تا تعلل طالبان

عجله امریکایی‌ها سبب گردیده که طالبان در میز مذاکره برای دست‌یابی به امتیازات کلان کلان بیشتر چانه بزنند. واقعیت سخن این است که جنگ جاری افغانستان ابعاد پیچیده‌ای دارد و نیاز است که امریکایی‌ها بیشتر از آن‌که از عجله کار بگیرند، احتیاط نمایند.

در تازه‌ترین مورد رسانه‌های امریکایی گزارش کرده‌اند که عجله و رویکرد شتاب‌زده این کشور برای رسیدن به توافق سیاسی با گروه طالبان ممکن تبعات خطرناکی برای افغانستان و ایالات متحده امریکا داشته باشد. رسانه‌های امریکایی به نقل از سناتوران جمهوری‌خواه نوشته‌اند که عجله دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا برای رسیدن به توافق با طالبان، ممکن راه را برای حملات سپتمبر دیگر هموارکند. اکنون روند صلح و خروج از افغانستان در امریکا تبدیل به یک رقابت انتخاباتی شده است. حزب جمهوری‌خواه و دمکرات‌ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور سعی دارند از این بحث استفاده انتخاباتی بکنند. آقای ترامپ که از جمهوری‌خواهان امریکا می‌باشد، تقلا دارد که سومین رییس جمهوری در امریکا باشد که جنگ هژده ساله افغانستان را هرطوری که شده پایان می‌دهد. وزارت خارجه امریکا و شخص آقای ترامپ چند باری اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک خواهند کرد. برخی از مقامات پیشین امریکا که نسبت به سیاسی داخلی و خارجی آقای ترامپ معترض‌اند می‌گویند که ممکن است که گروه‌‌های تروریستی از جمله القاعده دوباره « علیه » منافع امریکا از خاک افغانستان حمله کنند.
تاکنون نه دور نمایند‌گان امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر باهم گفت‌وگو کردند. دور نهم آن‌که اکنون جریان دارد، گفته‌ می‌شود پیشرفت‌های چشم‌گیری نیز داشته. یکی از موضوعات مهمی که دیپلمات‌های امریکا در مذاکرات قطر با طالبان مطرح کرده‌اند، قطع رابطه این گروه با دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است. دولت امریکا ۱۸ سال پیش به رهبری جورج بوش برای نابودی شبکه القاعده داخل افغانستان شد. پس از ۱۸ سال حالا برای پایان جنگ در افغانستان اجماع جهانی و تا حدودی اجماع منطقه‌ای شکل گرفته. یکی از نگرانی‌ها در روند صلح، رویکرد شتاب‌زده امریکا است. واقعیت این است که نگاه آقای ترامپ به جنگ افغانستان، انتخاباتی و کمپاینی است. او در انتخابات سال ۲۰۱۶ وعده سپرد که به حضور سربازان امریکایی در افغانستان پایان خواهد داد. حالا در آستانه انتخابات دور جدید زمان آن فرارسیده است که آن وعده محقق شود. بدون شک خروج سربازان امریکایی از خاک افغانستان می‌تواند دستاورد قابل ملاحظه‌‌ای برای وی تلقی گردد. خروج سربازان و کاهش هزینه در افغانستان دو هدف مهمی محسوب می‌گردد که دولت آقای ترامپ به دنبال آن است.
در این میان، گروه طالبان با توجه به رویکرد شتاب‌زده امریکا در فرایند صلح، برای نهایی شدن توافق‌نامه صلح با کاخ سفید، تعلل می‌کنند. این گروه پذیرفته که امریکا برای خروج از ماموریت افغانستان عجله دارد و نیاز چندانی نیست که همانند امریکا از شتاب کار بگیرد. طالبان در میدان نبرد هم سنگر‌ها را گرم نگه داشته‌اند و از خاموشی تفنگ‌های شان امتناع می‌کنند. عجله امریکایی‌ها سبب گردیده که طالبان در میز مذاکره برای دست‌یابی به امتیازات کلان کلان بیشتر چانه بزنند. واقعیت سخن این است که جنگ جاری افغانستان ابعاد پیچیده‌ای دارد و نیاز است که امریکایی‌ها بیشتر از آن‌که از عجله کار بگیرند، احتیاط نمایند. هر چند که مقامات ارشد این کشور می‌گویند که در پی امضای توافق‌نامه خروج نیستند. از اعلامیه‌‌های طالبان در پیوند به مذکرات قطر این طوری برمی‌آِید که امریکا در جنگ افغانستان در برابر این گروه شکست خورده است. استدلال نویسنده این خواهد بود که تاوان عجله امریکایی‌ها را مردم افغانستان خواهد داد. امریکایی‌ها ۱۸ سال پیش آمدند و اکنون کل غدغه‌ شان خروج است. طالبان در مذاکرات طوری با نمایندگان امریکا مذاکره می‌کنند که نمی‌خواهند حداقل جنگ هژده سال اخیر شان را زیر سوال ببرند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا