آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

بسته ماندن تورخم؛ طا-لبان: این اقدام پاکستان خلاف حسن همجواری است

خبرگزاری دید: وزارت خارجه در واکنش به بستن دروازه تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای طا-لبان را اقدامات خلاف حسن هم‌جواری می‌داند.

بر بنیاد اعلامیه‌ای که وزارت خارجه منتشر کرده، حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبه گذشته نیروهای پاکستانی و طا-لبان درگیر شدند.

‏در این اعلامیه گفته شده، زمانی بالای نیروهای سرحدی افغان شلیک کردند که مصروف ترمیم یک پوستهٔ امنیتی بودند.

این وزارت افزود که بستن راه تورخم تجارت دو کشور و منطقه را متأثر می‌سازد و تجار عام دوطرف را می‌تواند به ضرر تجاری و مالی مواجه ‌سازد.

‏قبل ازین، لاری مملو از انجیر تجار افغانستان که از مسیر بندر واگه راهی کشور هند بود، در نزدیکی پوستهٔ پولیس در ایالت بلوچستان به آتش کشانیده شد که نگرانی و بی‌اعتمادی عمده را ایجاد کرد.

بر بنیاد این اعلامیه، حکومت پاکستان درین اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را به بهانهٔ

‏فهرست حساس (Sensitive List) در بندر کراچی متوقف ساخته است.

اعلامیه افزوده: متأسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، جانب پاکستان بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد که نه‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه منطقه را به مانع و معطلی روبرو می‌سازد.

وزارت خارجه به جانب پاکستان خاطرنشان می‌سازد ‏که چنین اقدامات در کنار تجارت افغانستان و منطقه به اقتصاد ملی پاکستان که اکنون اتکای آن به صادرات بیشتر است، نیز زیان می‌رساند.

‏لازم است تا دوطرف به‌خاطر بهبود تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه، برای چنین مشکلات از راه تفاهم راه‌حل جستجو کنند و اجازه ندهند که مسایل سیاسی، اقتصاد، تجارت و تردد آزاد مردم را متضرر سازد.

این در حالی است که مرز تورخم پس از این درگیری به روی ترافیک مسدود شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا