آخرین اخباراسلایدشوجنگمطالب معلوماتی

به مساحت قوطی گوگرد ؛ تصویری از زندگی قربانیان جنگ هلمند

خبرگزاری دید: کتاب -به مساحت قوطی گوگرد- که زندگی شماری از قربانیان جنگ هلمند را روایت کرده است، یک‌شنبه ٦ حوت در پاریس، در جمع شماری از فرهنگیان رونمایی شد. عزیز نیکیار، نویسنده اثر این کتاب را “پادزهری” در مقابل تبلیغات طا-لبان می‌خواند و می‌گوید در این کتاب، زندگی ١٩ قربانی جنگ هلمند، از آدم‌های عادی گرفته تا سرباز آمریکایی که در این ولایت خدمت کرده، را با هدف باز کردن پنجره‌ای جدید به سوی -پازل پیدا و پنهان- جنگ افغانستان، روایت کرده است.

به نقل از رادیو بین المللی فرانسه؛ “به مساحت قوطی گوگرد” عنوان یکی از ١٩ روایت‌های این کتاب است، که زندگی یک زن هلمندی را، درحالی که عکس فرزند کشته‌شده‌ی خود را در قوطی گوگرد/کبریت نگه‌داری می‌کند و در دالان‌های بیمارستان‌ها به دنبال جسد او می‌گردد، به تصویر کشیده است.

پیش از اینکه -به مساحت قوطی گوگرد- در نشریه “ناکجا” در پاریس، رونمایی شود، دست‌اندرکاران آن با پذیرفتن خطر، این کتاب را به‌گونه گسترده، در اختیار هموطنان داخل کشور قرار دادند.

در این کتاب که توسط عزیز نیکیار، خبرنگار تبعیدی افغانستان، نوشته شده است، ١٩ روایت مختلف از جنگ هلمند، نقل شده که به گفته او، با هدف -روشن کردن ضمیر افرادی- که در جنگ افغانستان حضور داشته و یا گواه جنگ کشور بوده‌اند، نوشته شده است.

عزیز نیکیار در حاشیه رونمایی این کتاب در پاریس گفته است: “چه آن کسانی که دغدغه سیاسی اجتماعی دارند و علیه جنگ، علیه خون‌ریزی و بازی‌های بزرگ سیاسی کار می‌کنند، می‌توانند مخاطب کتاب باشند و چه افرادی که الیت‌های سیاسی-اجتماعی افغانستان هستند، می‌توانند مخاطب کتاب باشند. و حتی قربانیانی که به نحوی همشانه بودند با اندوه قربانیان دیگر در جغرافیای هلمند و نقطه نقطه افغانستان، می‌توانند مخاطب کتاب باشند.”

نویسنده کتاب که با صاحبان روایت‌های نقل‌شده در-به مساحت قوطی گوگرد-، با واسطه و گاها بی‌واسطه در تماس بوده است، می‌گوید که ١٩ روایت مختلف از زندگی قربانیان جنگ هلمند و یا کسانی چون سربازان آمریکایی که در این جنگ، سهیم بودند را نقل کرده است.

نیکیار می‌گوید روایت‌هایی را که در این کتاب آورده، از رسانه‌های جریان‌ اصلی به دور مانده و او با روایت کردن این داستان‌های واقعی، تلاش کرده تا “پازل پیدا و پنهان” جنگ افغانستان را برای مخاطبان، اندکی روشن‌تر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا