آخرین اخباراجتماعافغانستان

بیش از ۳ میلیون نفر در افغانستان در حالت اضطرار زندگی می‌کنند

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که طی سال جاری بنابر ناامنی‌ها در سراسر افغانستان، ۳۶۰ هزار نفر در این کشور آواره شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، شاهرخ پژمان رییس دفتر ساحوی هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در غرب افغانستان گفته است: ۳.۳ ملیون نفر در افغانستان نیازمند کمک‌های عاجل هستند.
وی افزوده است، بنابر پیش‌بینی‌های دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان ۴۳۰ ملیون دالر برای کمک به نیازمندان و بی‌جا شدگان نیاز است و از کشورهای تمویل کننده درخواست شده است تا آن را بپردازند.
چندی پیش «ریچارد ایویلا» مسئول کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان نیز، از گسترش جنگ در افغانستان و وضعیت بی‎جا شدگان داخلی در کُل کشور ابراز نگرانی کرده بود.
در همین حال، عنایت خلیق رییس شبکه نهادهای مدنی در شمال‎شرق افغانستان در این رابطه به خبرگزاری دید گفت: گسترش ناامنی، فقر و بی‌کاری و عدم مصئونیت برای فعالان حقوق بشری مدنی و سرمایه‎داران، از جمله عوامل اصلی بی‌جا شدگان و آوارگان است.
خلیق می‌افزاید، فساد در نهادهای دولتی باعث آن شده که کمک‌ها به بی‌جا شدگان به موقع صورت نگیرد.
از سویی‎هم، عبدالصبور قادری رییس امور مهاجرین در بلخ در این زمینه به خبرگزاری دید می‌گوید: نزدیک به ۳ هزار خانواده در بلخ مستقر شده و تحت حمایت‌های ریاست امور مهاجرین بلخ و نهادهای همکار این اداره قرار گرفته‌اند.
وی می‌افزید، این بی‌جا شدگان بیشتر از ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان، کندز و بغلان هستند.
در این اواخر دامنه ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی کشور افزایش یافته و نگرانی‌های زیادی در این عرصه خلق شده است مبنی بر این که اگر امنیت این مناطق دوباره تامین نشود، باعث فزایش بی‎جاشدگان داخلی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا