آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تاجران با موترهای دولتی اختطاف می‌شوند/ سرمایه‌گذاری کُند می‌شود

وزارت مالیه کشور اعلام کرده است که قرار است ۱۷۰ پروژه بزرگ و کوچک از طریق مشارکت عامه و خصوصی عملی شود.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع اما، از اختطاف تاجران با استفاده از موترهای پولیس و امنیت ملی نگران هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت مالیه برنامه دارد تا این پروژه‏ها را که بالغ به یک میلیون دالر می‎شود، با هماهنگی و مشارکت سکتور خصوصی در کشور تطبیق کند.
خالد پاینده معیین این وزارت در نشست خبری زیر نام « گفتمان مشارکت عامه و خصوصی » در کابل، گفته است که هماهنگی و مشارکت در جهت تطبیق پروژه‏های با کیفیت برای حکومت و سکتور خصوصی بسیار مهم است.
به گفته معیین وزارت مالیه، بیشتر سرمایه‏داران علاقمندی نشان داده‎اند که در بخش‏های صحت و برق سرمایه‏گذاری کنند.
آقای پاینده همچنان می‏گوید، شماری از این پروژه‏ها در بخش برق است و به زودی قرارداد کارش با تعدادی از شرکت‏ها به امضا خواهد رسید.
وزارت مالیه می‎گوید که اکنون حکومت با کمبود زیربنا، موانع و عرضه خدمات بی‎کیفیت در بخش تطبیق پروژه‌های توسعه‎ای مواجه بوده و به دنبال آن است که از طریق مشارکت عامه و سکتور خصوصی، این کمبود را جبران کند.
در همین حال، یونس مهمند معاون اتاق تجارت و صنایع کشور در گفتمان مشارکت عامه و سکتور خصوصی از حکومت خواسته است که برای سرمایه‏گذاری‏ها، فضای مصئون فراهم کند.
وی افزود:« سکتور خصوصی به چه نیاز دارد، سکتور خصوصی از بروکراسی به تنگ آمده‎است. از لحاظ امنیت ما با مشکل روبه‌رو استیم. در مورد انتحاری‎ها و دیگر تهدیدات چیزی نمی‎گویم، اما حلقاتی که در موترهای پولیس و امنیت ملی می‌آیند و تجار را اختطاف می‎کنند واقعاً برای ما یک مشکل است.»
با این همه، به باور آگاهان اقتصادی و سکتور خصوصی؛ جنگ و ناامنی‏گسترده در بخش‏های مختلف کشور، سبب شده است تا سرمایه‏داران کمتر در داخل کشور سرمایه‏گذاری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا