آخرین اخبارجهانسیاست

ترس و ناامیدی قوای مسلح بریتانیا در کابل؛ می‌ترسیدیم دیگر نتوانیم به خانه برگردیم

خبرگزاری دید: نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان از وضعیت آشفته عملیات تخلیه در کابل گفته‌اند و اینکه می‌ترسیدند دیگر نتوانند به خانه برنگردند.

پرسونل نیروهای مسلح بریتانیا که در جریان خروج نیروهای متفقین از افغانستان در شرایط آشفته‌ای کار می‌کردند، از ترس خود مبنی بر عدم بازگشت به خانه صحبت کرده‌اند.

پرسونل ارتش بریتانیا تجربه خود را از کمک به هزاران دارنده پاسپورت بریتانیایی، کارمندان سفارت و افغانستانی‌های آسیب‌پذیر در جریان عملیات تخلیه در یک سریال سه قسمتی با عنوان «تخلیه» بازگو کردند.

در مصاحبه‌های انجام شده، این سربازان در مورد استیصال در میان کسانی که به دنبال فرار بودند، از محاصره شدن توسط نیروهای طا-لبان در حین کار و وحشت ناشی از برخورد با عواقب یک حمله انتحاری صحبت کرده‌اند.

«دیانا برد» یکی از فرماندهان پولیس نیروی هوایی سلطنتی گفته که پس از شکسته شدن حصارهای میدان‌هوایی بین‌المللی کابل توسط افغان‌ها، او نگران امنیت خود شده است.

او گفته است: باند میدان‌هوایی سراسر پر از مردم بود، بنابراین هیچ چیز نمی‌توانست بلند شود یا فرود بیاید.

وی افزوده است که طا-لبان میدان‌هوایی را محاصره کرده‌ بودند، بنابراین ما بیرون نمی‌رفتیم. جایی برای رفتن نبود، کشور سقوط کرده بود.

او خاطرنشان کرده است: واقعاً فکر کردم، شاید به خانه نخواهم رفت. شاید این یک سفر خیلی دور بود.

در حالی که بسیاری از تیم او در اولین مأموریت خارج از کشور خود بودند و هنوز سن ۲۰ سالگی را تکمیل نکرده بودند، او توضیح داده است که چگونه «اصولاً یک سفر دوره آزمایشی به کابل داشته است».

پس از آخرین پرواز برای ترک میدان‌هوایی کابل، توجه نظامیان بریتانیایی به میلیاردها پوند تجهیزات نظامی به جا مانده معطوف شده است.

تعدادی از نظامیان امریکایی نیز گفتند که این تخلیه آن‌ها را در مورد مشارکت بریتانیا در تلاش‌های دو دهه‌ای در افغانستان زیر سوال برده است.

گفتنی است که بریتانیا به‌رغم راه‌اندازی عملیات تخلیه «پیتینگ» به تاریخ ١٣ اگست نتوانست تمام همکاران محلی خود را تخلیه کند؛ امری که مورد انتقاد اعضای پارلمان این کشور قرار گرفت.

از سویی هم، بر بنیاد گزارش‌ها افرادی که تخلیه شده اند و طی دو سال گذشته در هوتل‌ها در بریتانیا اقامت داشتند اکنون دستور اخراج دریافت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا