آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

تاکید بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر در دیدار شی و بایدن

خبرگزاری دید: رهبران چین و امریکا در دیدار دوجانبه پیرامون موضوعات مختلف مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

شی جین پینگ رییس جمهور چین پس از دیدار با رییس جمهور امریکا گفته که طرفین توافق کردند گفت‌وگو و همکاری را با روحیه احترام متقابل در زمینه‌هایی از جمله دیپلماسی، اقتصاد و تجارت، تبادل مردم با مردم، آموزش، علم و تکنالوژی، کشاورزی، نظامی، اجرای قانون و هوش مصنوعی ادامه دهند.

شی گفته است: چین هرگز در امور داخلی ایالات متخده دخالت نمی‌کند. چین هیچ قصدی برای به چالش کشیدن ایالات متحده یا برکناری آن ندارد. در عوض، ما خوشحال خواهیم شد که ایالات متحده‌ای مطمئن، باز، همیشه در حال رشد و شکوفا را ببینیم.

وی خاطرنشان کرده است: به همین ترتیب، ایالات متحده نباید علیه چین شرط‌بندی یا در امور داخلی چین دخالت کند. در عوض باید از چین صلح‌آمیز، باثبات و مرفه استقبال کند.

شی در جریان نشستی در کالیفرنیا به رییس ‌جمهور امریکا گفته که دولت چین اصرار دارد امریکا تحریم‌های یکجانبه خود را علیه چین لغو کند.

تلویزیون مرکزی چین به نقل از شی گفته است: ایالات متحده دایم اقداماتی را علیه چین انجام داده است، از جمله محدودیت‌های صادراتی، بررسی سرمایه‌گذاری و تحریم‌های یکجانبه.  امیدوارم ایالات متحده با نگرانی‌های چین به طور جدی برخورد کند، اقداماتی انجام دهد و تحریم‌های یکجانبه را لغو کند.

به گفته وی، فشار واشنگتن بر شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته «نقض حقوق و منافع توسعه کشور چین» است.

او خواستار «شرایط عادلانه و بدون تبعیض» برای شرکت‌های چینی در بازار امریکا شده است.

بر بنیاد گزارش‌ها، امریکا بیش از هزار و ۳۰۰ شرکت و شخص چینی را تحریم کرده است.

از سویی هم، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده، دیدار با شی جین پینگ را سازنده و پربار ارزیابی کرده و گفته که طرفین توانستند به پیشرفت‌های مهمی دست یابند.

وی در اکس نوشته است: من به تازگی یک روز ملاقات با رییس جمهور شی را به پایان رساندم و معتقدم که آن‌ها برخی از سازنده‌ترین و پربارترین بحث‌هایی بودند که داشتیم. ما بر اساس زمینه‌های دیپلماسی چند ماهه گذشته بین کشورهای‌مان پیش رفتیم و پیشرفت‌های مهمی داشتیم.

او گفته که کشورش در حال از سرگیری تماس‌های مستقیم نظامی با پکن است.

به گفته بایدن، چین و ایالات متحده توافق کردند که در تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند.

با این حال، ریيس ‌جمهور امریکا پس از دیدار با شی جین‌ پینگ در پاسخ به سوالی رییس‌ جمهور چین را دیکتاتور خوانده است.

او گفته است: بله. او از این نظر دیکتاتور است که یک کشور کمونیست را به شکلی کاملاً متفاوت از ما اداره می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا