آخرین اخبارپاکستانسیاست

موسسه پژوهشی خاورمیانه:

تحریک طا-لبان پاکستانی در تلاش ایجاد یک «امارت» در خیبرپختونخوا است

خبرگزاری دید: یافته‌های مؤسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI) نشان می‌دهد که تحریک طا-لبان پاکستانی قصد ایجاد یک «امارت کوچک» در ایالت خیبرپختون‌خوای این کشور را دارد.

مؤسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI) روز گذشته (جمعه، ۱۱ حوت) گزارشی تحت عنوان «نگاه به آینده در سال ۲۰۲۴ – عامل طا-لبان در منطقه، افغانستان و پاکستان» منتشر کرد.

در این گزارش با اشاره به تنش‌ها میان پاکستان و هند بر سر مسأله کشمیر آمده است که اگر استراتژی تی‌تی‌پی به موفقیت برسد، می‌تواند نقش بسیار بدی میان افغانستان و پاکستان بازی کند.

بربنیاد این گزارش، تحولات اخیر در افغانستان و «شکست نظامی امریکا توسط برادران جهادی و ایدئولوژیک تی‌تی‌پی»، به شکل‌گیری ایده این گروه برای ایجاد حکومت کمک کرده است.

به گفته این نهاد، در پی حملات تی‌تی‌پی طی سال ۲۰۲۳ در پاکستان، دست‌کم ۴۴۶ نیروی نظامی آن کشور کشته و ۵۶۹ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

در ۳۱ دسمبر سال گذشته مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان نیز با نشر گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به یک هزار نظامی و غیرنظامی در حملات مخالفان مسلح دولت پاکستان در سراسر آن کشور کشته شده‌اند.

حکومت پاکستان مدعی است که پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان، تی‌تی‌پی و دیگر گروه‌های مخالف حکومت آن کشور، حملات‌ را از پناهگاه‌های‌شان در داخل افغانستان طراحی و سازمان‌دهی می‌کنند.

در همین حال، طا-لبان همواره این ادعا را رد و مقام‌های پاکستانی را به ناکامی در تأمین امنیت کشورشان متهم کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا