آخرین اخبارجهانحقوق بشر

ترکیه: از ورود ده‌ها هزار پناهجو جلوگیری شده است

خبرگزاری دید: رییس جمهور ترکیه اعلام کرده که کشورش از آغاز سال جاری میلادی از ورود ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی جلوگیری کرده است. این در حالی است که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از بدرفتاری نیروهای ترک با پناهجویان شامل شکنجه، تحقیر، تخریب اموال و حتی تجاوز منتشر شده است.

رجب‌ طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از تشدید مبارزه با قاچاق انسان خبر داده و گفته: «از ابتدای سال ۲۰۲۳ مانع ورود ۱۴۳ هزار مهاجر به ترکیه شده‌ایم».

رییس جمهور ترکیه تاکید کرده که کشورش اقدامات خود علیه قاچاقچیان انسان را تشدید کرده و از ورود مهاجر غیرقانونی جلوگیری کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای اردوغان این اظهارات را در جریان مراسم دانش آموختگی افسران آکادمی ژاندارمری و گارد ساحلی ترکیه بیان کرده است.

او ضمن تاکید بر این‌که ترکیه از مهمانان خارجی که در اقتصاد این کشور سهم دارند، استقبال می‌کند، گفته: «نمی‌توانیم اجازه دهیم نژادپرستی و بیگانه‌هراسی که در تاریخ، فرهنگ و باورهای ما جایی ندارد در جامعه ما گسترش یابد».

این در حالی است که اخیراً ترکیه محدودیت‌های بیشتری را علیه مهاجران وضع کرده و براساس آمارهای منتشر شده ترکیه در هر هفته ده‌ها مهاجر افغان را به کابل باز می‌گرداند.

در همین حال، گزارش شده که دو سرباز مرزبانی ترکیه به اتهام «تجاوز به زن پناهجوی افغان» به ۳۷ و ۳۲ سال زندان محکوم شدند.

دو سرباز مرزبانی ترکیه‌ به اتهام «تجاوز به یک زن پناهجوی افغان» در جریان عقب راندن او از ترکیه به ایران در ماه جنوری، به ۳۷ و ۳۲ سال زندان محکوم شدند.

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند که این حادثه در روز دوم جنوری در ولایت شرقی وان زمانی رخ داد که هشت پناهجوی افغان که از مرز با ایران عبور کرده بودند، توسط سربازان ترکیه بازداشت شدند.

در میان آن‌ها یک زن ۲۵ ساله افغان توسط دو سرباز مرزبانی ترکیه مورد تجاوز قرار گرفته بود.

گفته شده که این زن از گروه فرار کرده و ماجرا را به افسران یک برج دیدبانی در نزدیکی گزارش داد که منجر به بازداشت و متعاقباً دستگیری دو سرباز شد.

در طول محاکمه خود در دادگاه کیفری عالی پنجم ولایت وان، سربازان ادعا کردند که رابطه جنسی آن‌ها با قربانی «توافقی» بوده است.

دادگاه حکم حبس ۳۲ سال و ۶ ماهه را برای یکی از سربازان به اتهام تجاوز جنسی و سلب آزادی تعیین کرد و سرباز دوم به همین اتهام به ۳۷ سال و یک ماه زندان محکوم شد.

گزارش‌های تکان‌دهنده‌ دیگری نیز از شکنجه، شلیک، تحقیر و تجاوز بر پناهجویان عمدتاً افغانستانی از سوی نیروهای مرزبانی و گارد ساحلی ترکیه منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا