آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاست

تصویب قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در باره افغانستان با تاکید بر مشارکت معنادار زنان

خبرگزاری دید: قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره افغانستان روز جمعه (۸ جدی) با تاکید بر مشارکت معنادار زنان در ساختار سیاسی و اجتماعی، تشکیل حکومت فراگیر و ایجاد گفتمان میان‌افغانی تصویب شد

این قطعنامه با ۱۳ رای موافق به تصویب شورای امنیت رسید. روسیه و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیشنویس این قطعنامه از سوی جاپان و امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود. پیش از این نیز اعضای شورای امنیت در مقاطع مختلف جلساتی را برای ارزیابی وضعیت این کشور برگزار کرده اند.

در ماه مارچ سال جاری قطعنامۀ شماره ۲۶۷۹ شورای امنیت ملل متحد از آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان خواست تا ارزیابی مستقلی را از وضعیت افغانستان انجام دهد تا توصیه خود را در مورد رویکرد یک‌پارچه و منسجم بین‌المللی برای رسیدگی به چالش‌های کنونی این کشور تحت حاکمیت طا-لبان الی ۱۷ نومبر ارایه کند.

در قطعنامهٔ امروز، شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تعهد قوی خود به حمایت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان و همچنین حمایت مستمر از مردم این کشور تاکید کرده است.

کمک‌های بشردوستانه، وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی، امنیت، تروریزم، مواد مخدر، بحران اقتصادی-اجتماعی، گفت‌وگو و مشارکت، حکومت‌داری، حاکمیت قانون از جمله چالش‌هایی برشمرده شده در قطعنامه است که افغانستان هم اکنون با آن روبرو است.

قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین بر اهمیت مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در تلاش‌ها برای ارتقای صلح و امنیت و افزایش نقش آنان در تصمیم‌گیری‌ها و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد آسیب‌پذیر تاکید کرده است.

اعضای شورای امنیت ملل متحد طی این قطعنامه «نگرانی عمیق خود را از کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طا-لبان، به ویژه عدم دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، فرصت‌های اقتصادی، دسترسی به کار، مشارکت در زندگی عامه، آزادی رفت و آمد، عدالت و خدمات اساسی که فقدان آنها صلح، ثبات و رفاه را در کشور غیر قابل دسترس می‌سازد» ابراز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا