آخرین اخبارافغانستانسیاست

تقابل سپیدار و بلخ در پنجشیر

به دنبال تنش میان ارگ- سپیدار و بلخ شماری از فرماندهان جهادی دوره جهاد و مقاومت در پنجشیر، می‌گویند داکتر عبدالله در این ولایت به زیان آقای نور لابی‌گری می‌کند.
این فرماندهان می‌گویند، تصمیم گرفته شده تا به حمایت از عطا محمد نور به زودی یک همایش بزرگ مردمی برگزار شود.
اما برخی از این فرماندهان مدعی هستند که کاخ سپیدار با لابی‌گری و هماهنگی با برخی حلقات در این ولایت، می‌کوشد مانع برگزاری این همایش شود.
این فرماندهان جهادی همچنان تاکید می‌کنند که داکتر عبدالله دیگر ارزش حمایت را ندارد و از سران جهادی و جمعیت نمی‏تواند نمایندگی کند.
پیش از این عتیق‌الله بریالی معاون پیشین وزارت دفاع در گفت‌وگو با یک شبکه خصوصی گفته است، از سال ۲۰۰۱ به این طرف، داکتر عبدالله علیه مجاهدین و سران جمعیت اسلامی، فعالیت کرده است.
آقای بریالی همچنان تاکید کرده بود که پس از ترور احمدشاه مسعود( قهرمان ملی) عبدالله از جمعیت اسلامی و سران جهادی دور شده و همراهی نکرده است.
در همین حال، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور نیز، حاکی از تضعیف جایگاه رییس اجرایی و بولت شدن موقف عطا محمد نور است.
روحیه عمومی هواداران جمعیت اسلامی نشان می‌دهد که عبدالله در آینده چانس نمایندگی از جمعیت اسلامی و ایتلاف مجاهدین را نخواهد داشت.
با این همه، کارشناسان مسایل سیاسی به این باور هستند که محور قدرت ایتلاف شمال و جمعیت اسلامی از شمالی- پنجشیر منحرف شده و اکنون به ولایت بلخ ختم می‌شود.
قاطعیت و رک بودن عطا محمد نور در بیش از یک دهه گذشته او را از سطح یک والی عادی در حد یک رهبر فرا قومی مطرح کرده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا