آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

یوناما:

تلفات ملکی در ربع اول سال روان میلادی ۲۹ درصد افزایش یافته است

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر گزارشی می‌گوید که در ربع اول سال روان میلادی ۵۷۳ فرد ملکی در افغانستان کشته، ۱۲۱۰ تن زخمی و این آمار نسبت به ربع اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری دید، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز چهارشنبه(۲۵حمل) در گزارشی اعلام کرده که در درگیری‌های افغانستان، سطح بسیار بلندِ آسیب به افراد ملکی به شکل دوامدار ادامه دارد.
یوناما در گزارش خود می‌گوید که تعداد افراد غیرنظامی که در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ کشته و زخمی شده‌اند، به طور قابل توجهی نسبت به ربع اول یک سال قبل، بیشتر است.
گزارش ربع اول سال ۲۰۲۱ در مورد محافظت از افراد ملکی دردرگیری های مسلحانه افغانستان که امروز به نشر رسید، تلفات ۱۷۸۳ فرد ملکی، ۵۷۳ کشته و ۱۲۱۰ زخمی را ثبت نموده است، که ۲۹ درصد افزایش را نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.
یوناما می‌گوید که نگرانی ویژه افزایش ۳۷ درصدی تعداد زنان است که کشته و زخمی شدند وهمین گونه افزایش ۲۳ درصدی تلفات کودکان در مقایسه با ربع اول سال ۲۰۲۰ می‌باشد.
دیبورا لاینز نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: «تعداد کشته و مجروح شدن افراد ملکی، به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است. من از طرفین می‌خواهم فوراً راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند».
بر اساس این گزارش، آغاز مذاکرات صلحِ افغانستان در سپتمبر ۲۰۲۰ امیدواری‌هایی را برای بهبود وضعیت افراد ملکی به میان آورد، گرچه در جریان شش ماه بین اکتوبر ۲۰۲۰ و مارچ ۲۰۲۱ یوناما ۳۸ درصد افزایش در تلفات افراد ملکی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است.
خانم لاینز رییس یوناما، گفت: «از هر فرصتِ ممکن برای صلح باید استفاده شود، اگر میزان خشونت بلافاصله کاهش نیابد، کشته شدن هزاران فرد ملکی در افغانستان در طی سال ۲۰۲۱ توسط هموطنان خود ادامه پیدا خواهد کرد».
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که افزایش کلی تلفات افراد ملکی در ربع اول سال ۲۰۲۱ عمدتاً بر اساس تاکتیک‌های صورت گرفته بود که آن تاکتیک‌ها باعث افزایش تلفات در پایان سال گذشته شده بود، مانند جنگ‌های زمینی، مواد منفجره تعبیه شده و قتل‌های هدفمند.
این دفتر در گزارش خود گفته که عناصر ضد دولت همچنان مسئول اکثریت یعنی ۶۱ درصد از مجموع تلفات افراد ملکی در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ هستند، در حالی که نیروهای طرفدار دولت باعث تقریباً بیش از یک ربع یعنی ۲۷ درصد از مجموع تلفات افراد ملکی گردیده‌اند.
بر اساس این گزارش؛ در مقایسه با ربع اول سال ۲۰۲۰ یوناما افزایش تعداد تلفات افراد ملکی را در جریان سه ماه اول سال ۲۰۲۱ ثبت کرده، که به هر دو ارتش ملی افغانستان و طالبان نسبت داده است. طالبان مسئول ۴۳.۵ درصدِ تمام تلفات افراد ملکی و ارتش ملی افغانستان مسئول ۱۷ درصدِ تمام تلفات افراد ملکی هستند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا