آخرین اخبارافغانستانسیاست

تمایل پاکستان به غرب سیاستش را در قبال طا-لبان متاثر می‌کند

خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی می‌گوید که با تغییر دولت در پاکستان سیاست‌های این کشور در قبال طا-لبان نیز تغییر خواهد کرد. او افزود که بر عکس دولت عمران خان، حکومت تازه پاکستان تلاش دارد که به غرب نزدیک شود.


سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که دولت عمران خان و تیم کاری‌اش دیدگاه نزدیکتری با طا-لبان داشت و در سطح منطقه و جهان به نحوی از طا-لبان حمایت و لابی می‌کرد.
محمودی: در بحبوحه جنگ اوکراین عمران خان به مسکو رفت، ولی شهبار شریف به عربستان سعودی رفت که در واقع نوعی نزدیکی به غرب و متحدان آن در منطقه است، از این مسئله می‌توان تفاوت دیدگاه دولت عمران خان و حکومت جدید پاکستان را دانست.
آقای محمودی می‌افزاید که در مذاکرات دوحه در وهله اول گفت‌وگوهایی با پاکستانی‌ها در باره سرنوشت افغانستان و این که طا-لبان به قدرت برسند انجام شد و طرف اصلی مذاکرات در نخست پاکستانی‌ها بودند.
محمودی: پاکستان در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و نیاز به کمک‌های غرب و متحدین غرب دارد و این مسئله می‌تواند که سیاست پاکستان را نسبت به طا-لبان و نسبت به مبارزه با تروریزم تحت شعاع قرار بدهد.
به رسمیت نشاختن طا-لبان:
محمودی به این باور است که پاکستان از به رسمیت شناختن طا-لبان در دور قبلی تجربه تلخی دارد و از همین جهت منتظر اقدام هماهنگ کل منطقه است.
او گفت: از چند سال به این طرف در رابطه به پروژه طا-لبان کشورهای منطقه در هماهنگی با هم بودند و در رابطه به طا-لبان و مسایل افغانستان مشترک کار می‌کردند. پس از بر سر اقتدار آمدن طا-لبان که برای برخی کشورهای منطقه به نحوی زودهنگام بود و آمادگی نداشتند، رایزنی‌های منطقه‌ای هم شروع شد، آقای قریشی به کشورهای منطقه سفر کرد و در همان سفرها تصمیم بر این شد که اگر قرار باشد طا-لبان به رسمیت شناخته شوند، باید به صورت جمعی توسط کل کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شوند نه توسط یک کشور به تنهایی.
محمودی همچنان بر این نکته تاکید می‌کند که پاکستانی‌ها همزمان با طا-لبان با برخی گروه‌های مخالف آنان نیز ارتباط داشته و در همان روزی که کابل سقوط کرد، برخی چهره‌های سیاسی مهمان پاکستان بودند.
به گفته او، پاکستان برای به رسمیت شناختن طا-لبان سرگرم رایزنی‌ها حتا با مخالفان طا-لبان است.
گفتنی است که به دنبال تغییر دولت در پاکستان، گمان‌ها بر این است که دولت جدید از بلوک چین و روسیه فاصله گرفته و به غرب متمایل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا