آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

توافقنامه امریکا وطالبان فردا امضا خواهد شد

قرار است توافقنامه صلح میان امریکا وطالبان فردا شنبه(۱۰حوت) با حضور مهمانان ویژه حدود سی کشور و سازمان بین‌المللی در شهر دوحه قطر امضا شود.

قرار است توافقنامه صلح میان امریکا وطالبان فردا شنبه(۱۰حوت) با حضور مهمانان ویژه حدود سی کشور و سازمان بین‌المللی در شهر دوحه قطر امضا شود.
به گزارش خبرگزاری دید، دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده که قرار است وزیران خارجه و نمایندگان ویژه حدود سی کشور و سازمان‌ معتبر بین‌المللی در مراسم امضای توافق‌نامه میان این گروه و امریکا فردا شرکت کند.
هنوز کابل و امریکا در مورد این خبر اظهار نظری نکرده‌اند و فهرست اشتراک کنندگان در این مراسم هم اعلام نشده است.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر به بی‌بی‌سی گفته که این توافقنامه آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان را رقم خواهد زد.
گفته شده که این توافق زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم خواهد ساخت.
هرچند جزئیات دقیق این توافقنامه منتشر نشده ولی منابع دخیل در این مذاکرات می‌گویند درست پس از امضای این توافق‌نامه مرحله بعدی کاهش خشونت‌ها آغاز و آمادگی برای برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تا دو هفته دیگر در یکی از کشورهای اروپایی گرفته خواهد شد.
همزمان منابع در ارگ اعلام کردند که یک هیئت شش نفری را برای انجام گفت‌وگوهای مقدماتی با طالبان به دوحه فرستاده است.
فضل محمود فضلی مشاور ارشد رییس جمهور گفت این هیئت به عنوان یک گروه تماس عمل می‌کند و براساس پیشنهاد طالبان تشکیل شده است. گروه طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
قبلاً طالبان ابراز امیدواری کرده بودند که روسیه و چین این توافقنامه را تضمین کنند، اما یک منبع دخیل در این مراسم گفت به جز نماینده با صلاحیت طالبان و امریکا، نماینده کشور سومی به عنوان شاهد و یا ضامن این توافق‌نامه امضا نخواهد کرد.
این منبع تاکید کرد که حضور نمایندگان کشورهای منطقه و قدرت‌های مطرح جهان در این مراسم «اهمیت و حیثیت بین‌المللی این توافق را برجسته خواهد ساخت».
قرار است مراسم امضای توافق‌نامه گروه طالبان و امریکای به میزبانی و مدیریت دولت قطر در یکی از مجلل‌ترین هوتل‌های دوحه برگزار شود.
منابع امریکایی گفته‌اند در صورتی که کاهش خشونت‌ها همچنان ادامه یابد در قدم اول، حدود چهار هزار سرباز را طی حدود چهار ماه از افغانستان بیرون خواهد برد. به این ترتیب، تعداد نیروهای خارجی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.
امریکا تصریح کرده که اگر خشونت‌ها همچنان کاهش و یا به صفر تقلیل یابد ظرف حدود دو سال دیگر تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد.
همچنین امریکا تاکید دارد که مراحل بعدی مشروط به پیشرفت و ثبات در مرحله کاهش خشونت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا