آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حملات وحشیانه؛ شکست توافق صلح ترامپ در افغانستان

طبق آمار حکومت افغانستان، طالبان از زمان امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده در ماه فبروری، روزانه ۵۵ حمله انجام می‌دهند. پنتاگون نیز افزایش قابل توجه حملات طالبان را علیه نیروهای امنیتی افغانستان در این اواخر تأیید کرده است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
امید دولت ترامپ برای آتش‌بس دایمی در افغانستان با حملات وحشیانه این هفته که جهان را تکان داد به نقطه صفر تقرب کرد و باعث شد مقامات حکومت افغانستان به طور علنی اعلام کنند که تلاش‌ها برای صلح با طالبان بی‌فایده است.
در حالی که این گروه شبه‌نظامی دست داشتن در این حملات شنیع را رد کرده، اما رهبران افغانستان دور تازه‌ای از حملات تهاجمی را علیه طالبان اعلان کردند.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی این کشور گفت که ادامه گفت‌وگوهای صلح چندان فایده‌ای ندارد. آقای محب در ادامه افزود که طالبان و متحدانش از لحاظ راهبردی خشونت را با دیگر بازیگران منعقد کرده تا در مقابل ادامه خونریزی، امکان انکار دست داشتن در چنین حملاتی را داشته باشند.
در روز حمله بر کلینیک زایشگاه در کابل، داعش – نه طالبان – مسئولیت حمله انتحاری بر مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار را بر عهده گرفت.
کارشناسان می‌گویند این دو حادثه همراه با موجی از دیگر حملات با دوره سالیانه که به عنوان «تهاجم بهاری» گروه طالبان شناخته می‌شود، همزمان است و تأکید می‌کند که چطور تلاش‌ها به رهبری ایالات متحده برای آتش‌بس در این کشور جنگ‌زده با شکست مواجه می‌شود.
طبق آمار حکومت افغانستان، طالبان از زمان امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده در ماه فبروری، روزانه ۵۵ حمله انجام می‌دهند. پنتاگون نیز افزایش قابل توجه حملات طالبان را علیه نیروهای امنیتی افغانستان در این اواخر تأیید کرده است.
کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند احمقانه است که امریکا باز هم مسیر فعلی را ادامه دهد، در حالی که برخی استدلال می‌کنند بهتر است ایالات متحده برنامه خروج نیروها را سرعت داده و طالبان و حکومت افغانستان را مجبور به توافق برای تقسیم قدرت کند.
«دنیل دیویس» عضو اتاق فکر سیاست خارجی واشنگتن می‌گوید: «جنگ افغانستان از لحاظ نظامی برنده‌ای ندارد. هیچ استراتژی وجود ندارد که بتوانیم در آنجا اتخاذ کنیم، هیچ سطحی از نیرو وجود ندارد که بتوانیم در آنجا به کار گیریم، هیچ راهی بهتر وجود ندارد که بتوانیم کارهایی انجام دهیم تا حتی تصور برنده شدن را به ما بدهد».
وی در مورد توافق امریکا با طالبان می‌گوید که این امر از همان آغاز از هم پاشید.
دیویس می‌افزاید: « آنچه ما باید انجام دهیم پایان دادن به جنگ با شرایط خودمان است به گونه‌ای که منافع حیاتی امنیت ملی امریکا و سلامتی و رفاه نیروهای مسلح ما را تضمین کند».
رییس جمهور ترامپ بیشتر سیاست خارجی خود را روی توقف جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه متمرکز کرده است. طی هفته‌های اخیر، وی برای خروج سریع‌تر از افغانستان پافشاری کرده است.
برخی تحلیل‌گران می‌گویند که نباید انتظار داشت طالبان حملات خود را کاهش دهند.
«بیل روگیو» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید: «در توافق نامه … میان ایالات متحده و طالبان چیزی وجود ندارد که اشاره به کاهش [خشونت] کند، چه رسد به آتش‌بس، چنانچه برخی مقامات امریکایی خواستار آن هستند».
روگیو می‌افزاید: «به همین خاطر، طالبان به عملیات نظامی علیه حکومت افغانستان ادامه می‌دهند».

نویسنده

بن ولفگانگ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا