آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

جمهوریت طرح واحد دارد/ برایند نشست ترکیه تحمیلی نباشد

سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور با بیان این که جمهوریت با طرح واحد در نشست استانبول شرکت می‌کند، تأکید کرد که هر فرمول تحمیلی به صلح و ثبات پایدار منجر نخواهد شد.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی از سیاسیون کشور در یک مصاحبه تلویزیونی در رابطه به طرح دولت افغانستان و جمهوریت برای صلح پایدار در کشور، نشست آتی استانبول و سفر اخیر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح به کابل صحبت کرد.
آقای محمودی در مورد سفر نماینده امریکا به کابل گفت: «آقای خلیلزاد در این سفرش آمده تا آخرین رایزنی‌ها در رابطه با نشست ترکیه را با رهبران افغانستان شریک بکند و صحبت‌هایی را که هم داشتند، تأکید بر همین بوده که فرمت اشتراک کنندگان چگونه باشد، چند نفر باشد و آجندایی که در آن جا است».
به گفته وی، از روزی که آقای خلیلزاد آمد، احزاب سیاسی و شخصیت‌های افغانستان، از جمله رییس جمهور طرح یا نکاتی را به عنوان طرح در رابطه به یادداشتی که آقای خلیلزاد آورده بود، ارائه کردند.
وی با اشاره به این که تیم ۱۵ نفری در شورای عالی مصالحه ایجاد شد که در آن شخصیت‌ها و رهبران سیاسی افغانستان که نزدیک به داکتر عبدالله و رییس جمهور بودند، حضور داشتند و امروز آن طرح نهایی شد، افزود: «طرحی را که آقای رییس جمهور داده بود، طرحی را که احزاب، شخصیت‌ها همگی روی آن یک تیم ۱۵ نفری آمدند غور کردند و در نهایت از این طرح یک طرح واحد برآمد که بتواند در نشست ترکیه یک صدای واحد باشد از آدرس جمهوریت، ولی خوب مسایل دیگری که در آن جا بحث شده، بیشتر روی چگونگی برگزاری این نشست است و لیستی که از آدرس جمهوریت باید در آن جا شرکت کند».
او با بیان این که طرحی را که شورای عالی مصالحه یا تیم ۱۵ نفره روز یکشنبه نهایی کردند و به رییس شورای مصالحه تحویل دادند، این طرح برگرفته شده از طرح‌هایی است که ارائه شده بود، تأکید کرد: «امروز گفته هم شد که بخشی از این طرح، دیدگاه‌ها و طرحی است که رییس جمهور ارائه کرده بود. این طرح، طرح واحدی است. در مطالعه طرح‌هایی که به شورای عالی مصالحه آمده بود، در آنجا تیمی که حضور داشت، مثلا داکتر صاحب محب در آنجا بود، آقای اتمر بود، آقای قانونی و استاد عطا محمد نور و همین طور تعداد شخصیت‌های افغانستان که به یک نحوی به هر دو جناح نزدیک هستند، بودند. بحث آن جا، بحث جمهوریت بوده و دیدگاه واحد وجود داشته و در شرایط حاضر هم این بحث، بحث مهمی است که اگر تیمی از کابل می‌رود، طرحی را که با خود می‌برند، یک طرح باشد که مورد اجماع سطح جمهوریت است».
در رابطه به گردهمایی‌های اخیر در اطراف و اکناف کشور در حمایت از نظام جمهوریت، آقای محمودی بیان داشت: «طالب یک ابزار دارد و آن ابراز این است که اگر جایی خواست بر تیم مذاکره کننده یا جانب مقابل فشار بیاورد، آن افزایش خشونت و جنگ است. ولی در اینجا با توجه به جامعه‌ای که ما داریم، با توجه به تعدد صداهایی که در اینجا وجود دارد، با توجه به فضایی که در اینجا است، مردم به نحوی در ولایات مختلف، در کابل تجمع کردند، تجمع‌های بسیار باشکوه هم بوده و در آنجا آمدند بیان کردند دیدگاه‌های شان را. …این صدای مردم افغانستان است که به یک نحوی حمایت می‌کنند از جمهوریت».
وی در مورد چگونگی دستیابی به صلح پایدار در کشور گفت: «صلح را همه مردم افغانستان طرفدارش است و همگی ما که در این میز نشستیم، صلح می‌خواهیم ولی صلح به کدام قیمت. آیا صلح تحمیلی که در گذشته بعضی از مسایل را به ما تحمیل کردند، نتیجه‌ای نداشت و این صلح هم اگر تحمیلی باشد، پایدار نخواهد ماند».
محمودی با اشاره به حضور ۲۰۰ هزار قوای امریکایی و جنگ ۲۰ سال طالبان خاطرنشان کرد: «راه حل قضیه افغانستان، جنگ نیست. … راه حل اساسی در پشت میز مذاکره است و بهتر است که همگی با ابزارهای مشروع بیایند تلاش بکنند، امتیاز بگیرند و در نهایت که به یک صلح پایدار برسیم».
سید علی‌رضا محمودی در بخش دیگر از سخنان خود پیرامون نظام آینده کشور گفت: «این که حکومت طالبانی یا امارت در این کشور نمی‌آید، ما بحث نمی‌کنیم. چون دنیا هم آن را نمی‌پذیرد و مردم افغانستان هم نمی‌پذیرند. این یک واقعیت است که طالب بخشی از افغانستان است، نه کل افغانستان. …طالب هم بخشی از مردم افغانستان است، بیایند و سهم بگیرند در حکومت و در امنیت این کشور».

وی در مورد طرح رییس جمهور غنی، چگونگی روی کار آمدن نظام پسا-صلح و طرح ایالات متحده برای افغانستان گفت: «رییس جمهور معتقد به این است که جز انتخابات هر فرمول دیگری که بیاید ما دوباره به عقب برمی‌گردیم و آن‌ها واضح هم ساختند، یک طرح کوتاه‌مدت که تا ۹ ماه قدرت منتخب مردم انتقال پیدا می‌کند. …قرار بر این نیست که به اساس یک یادداشت یا طرحی را که آقای خلیلزاد آورده بود، آقای رییس جمهور یا حکومت یا جمهوریت بگوید که ما دیگر تِیر می‌شویم، حکومت را تسلیم می‌کنیم».
سید علی‎رضا محمودی در رابطه به میکانیزم انتقال قدرت در کشور افزود: «…اگر ما به دنبال یک صلح پایداری که تمام جوانب‌اش در نظر گرفته شود و شکنندگی نداشته باشد، عجله در اینجا من فکر می‌کنم به مصلحت نیست. اگر قرار باشد که امریکا یا کشورهای دیگری هم در این نشست‌ها بگوید که ما حتماً این کار را می‌کنیم، تحمیل کنیم. خوب ما نتیجه فرمول‌های تحمیلی را دیدیم که تا هنوز مردم افغانستان هر روز قربانی می‌دهند و هر روز جنگ در این کشور تشدید می‌شود، پس بهترین راه حل این است که یک صلح پایداری که با توجه به تمام جوانبش که آن کانکریتی و ساختارمند باشد که دیگر ما نشکنیم و دیگر این پروسه شکنندگی نداشته باشد».
در مورد نشست استانبول آقای محمودی بیان داشت: نتیجه دادن و یا ندادن نشست استانبول، بستگی به شرکت‌کنندگان دارد، به خصوص دو طرف اصلی منازعه که یکی طالبان است، یکی حوزه جمهوریت و حوزه جمهوریت با یک طرح و با یک برنامه مشخص، حالا اگر یک طرح هم نباشد، چندین طرح اگر هم باشد، فرقی نمی‌کند، چون این طرح‌هاست که در سر میز گذاشته می‌شود».
وی افزود: وقتی که از طرف طالبان سئوال کنید (در مورد) طرح، می‌گویند ما نظام سچه اسلامی می‌خواهیم. طرح واضحی برای حکومت و حکومت‌داری ندارند. یک تفاوتی که بین طرح رییس جمهور و آنچه که طالبان می‌خواهند این است که رییس جمهور در طرحش واضح می‌گوید که ابتدا یک آتش‌بس سراسری صورت بگیرد که تضمین کند کشورهای جهان و منطقه آن را و بعد از آن، بیاییم لویه جرگه تشکیل شود و در این لویه جرگه قانون اساسی اصلاح شود و نوعیت نظام مشخص شود که به تصویب لویه جرگه برسد. بعد از آن ما می‌رویم به طرف انتخابات».
به گفته وی، مردم افغانستان، آنچه را که امروز می‌بینند و تاوانی را که می‌دهند، قربانی‌هایی را که هر روز می‌دهند، اولویت این مردم آتش‌بس سراسری است که آن آتش‌بس، تبدیل به یک صلح پایدار و امنیت و آرامی پایدار سراسری در افغانستان شود.
آقای محمودی در ختم سخنان خود گفت: «در نشستی که می‌شود در ترکیه، در آنجا بحث می‌شود و از درون آن باید یک چیزی براید که من امیدواریم یک چیز تحمیلی نباشد، یک چیزی باشد که به نفع منافع ملی همه مردم افغانستان و به نفع صلح و ثبات پایدار در کشور باشد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا