آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

واکنش‌ها به خروج نیروهای خارجی از افغانستان؛

جنگ داخلی در کشور شعله‌ور می‌شود/ طالب توان تسخیر افغانستان را ندارد

همزمان با اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، این اقدام رییس جمهور امریکا واکنش‌های زیادی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در پی داشته است. شماری از این کاربران گفته‌اند که خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان باعث شعله‌ور شدن جنگ داخلی در کشور می‌شود. شماری نیز گفته‌اند که حضور و عدم حضور این نیروها در کشور کمکی به پایان جنگ نمی‌کند.

USA-MILITARY/FORTBRAGG

به گزارش خبرگزاری دید، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا چهارشنبه‌شب گذشته (به وقت واشنگتن) در مورد خروج نیروهای آن کشور تا ۱۱ سپتمبر سال جاری میلادی گفت: «وقت آن است که به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان دهیم».

بایدن در مورد این تصمیم خود توضیح داد: «ما نمی‌توانیم به این گردش توسعه و گسترش حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهیم، به این امید که شرایط ایده‌آل برای خروج ایجاد کنیم و انتظار نتیجه متفاوت را داشته باشیم».

او علاوه کرد: «من اکنون چهارمین رییس جمهور ایالات متحده هستم که حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان عهده‌دار می‌شوم. دو جمهوری‌خواه، دو دموکرات. من این مسئولیت را به (رییس جمهور پنجم) نخواهم سپرد».

این تصمیم آقای بایدن در میان شهروندان افغانستان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است که در میان آن مخالفان و موافقان نظریات مختلفی دارند.

مریم سما نماینده مردم در مجلس نمایندگان در واکنش به سخنرانی رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مسئولانه باشد.

این نماینده مجلس افزوده است که گرچه نیروهای امنیتی و دفاعی قهرمان کشور چنانچه تا حال از کشور دفاع کردند بعد از این هم دفاع خواهند کرد. امریکا در نخست نتیجه بررسی معامله ناکام قطر را شریک بکند بعد به طالب امتیاز بیشتر قایل شود. طالب به هیچ یک از تعهداتش در معامله پایبند نبوده، امریکا با امتیاز قایل شدن بیشتر به طالبان، خود و متحدینش را زیر سوال خواهد برد.

فهیم فطرت خبرنگار و فعال مدنی در واکنش به خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت توافق‌نامه صلح امضا و نظام مشارکتی ایجاد می‌گردد که خیلی بعید به نظر می‌رسد.

وی افزوده است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان بدترین سناریو همانا فروپاشی آنی یا تدریجی نظام از بیرون یا درون است که تکرار تجارب تلخ خروج نیروهای شوروی و سقوط رژیم داکتر نجیب می‌باشد.

آقای فطرت همچنان گفته است که یگانه راه نجات مردم و کشور بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ایجاد مقاومت ملی در برابر طالب و دوام جنگ است که از نظر اقتصادی بدون کمک خارجی کمر شکن است.

فطرت افزوده است که در غیر آن گروه‌های سیاسی/ تباری در یک محور  و یا به شکل مستقلانه به دفاع می‌پردازند که منجر به جنگ داخلی و سرانجام تجزیه افغانستان می‌شود. به باور او، طالب توان تسخیر افغانستان و فرمان‌روان‌روایی یک‌دست را ندارد.

معصومه حسینی از فعالان حقوق زن گفته است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان چندان تاثیرگزار نبود. با حضوری این‌ها شرایط بدامنی در سراسر کشور اوج گرفت، مانورهای جنگی تغییر کرد، سیاست‌های پشت پرده و سناریوهای مبهم که با سرنوشت مردم بازی کردند.

خانم حسینی افزوده است که حالا ما از رفتن هیچ نگران نباشیم، همان طوری که حضورش تاثیر خوب در شرایط جنگی نداشت، عدم حضورش بهتر خواهد بود.

وی افزوده است که ما بر اراده قاطعیت نیروهای امنیتی و دفاعی کشورم خود مان باور داریم  و با قاطعیت تمام از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دفاع  خواهیم نمود.

عباس نقاوت استاد دانشگاه در واکنش به خروج نیروهای خارجی نوشته است که با خروج نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا از افغانستان احتمال افزایش تنش‎ها و تکرار جنگ‌های داخلی بیشتر می‌شود‌. اینکه ما یک اردو قوی داریم. یک ملت واحد هستیم و دست به دست همه داده کشور خویش را به رفاه می‌رسانیم. اقوام و مذاهب در کنار هم برادرانه زندگی می‌کند‌؛ نظریات آرمان گرایانه است.

او اضافه کرده است: «متاسفانه، واقعیت این است که توزیع اسلحه در میان مردم بیشتر شده است، تنش‌های قومی، مذهبی، لسانی و سمتی در صفحات اجتماعی غوغا می‌کند. توزیع ناعالادنه قدرت و ثروت، فساد اداری گسترده و عدم شکل گیری حکومت فراگیر ملی و قدرتمند و برخی موارد دیگر زمینه‌های فروپاشی سیاسی و اجتماعی را بیشتر کرده است».

آقای نقاوت افزوده است که نیروهای بین‌الملل پشتوانه سیاسی و اقتصادی ساختار نیم‌بند موجود بود و با خروج نیروهای خارجی فروپاشی نظام سیاسی و آغاز تنش‌های خشونت‌آمیز بیشتر است. برای چندمین بار، به جهان نشان خواهیم داد که ما افغان‌ها در ویران کردن و سرنگون کردن نظام سیاسی دست بالا داریم و هنر ساختن نظام سیاسی را نداریم.

فتانه گیلانی از نمایندگان پیشین پارلمان و فعال حقوق زن در واکنش‌ به تصمیم جو بایدن مبنی برخروج نیروهای امریکایی از افغانستان در فیسبوک‌اش نوشته است «فرار یا خروج مسئولانه؟»

خانم گیلانی نوشته است که امریکا در حالی نیروهایش را تا سپتمبر همین سال از افغانستان خارج می‌کند که مقامات این کشور همیشه بر خروج مسئولانه تاکید داشتند و جوبایدن اصرار داشت که ما افغانستان را تنها نمی‌گذاریم، این خروج غیر مسئولانه به مثابه تکرار تاریخ و آغاز شکنندگی اوضاع در کشور خواهد بود که به سود لانه‌های تروریستان در کشور خواهد انجامید، وضعیت امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فقر، بیکاری، مواد مخدر، در حال خودش باقیست و کوچکترین اقدامی علیه آن صورت نگرفته است.

وی در ادامه نوشته است که امریکا با توجه به شکست سیاست‌های نابخردانه خود چگونه می‌تواند اینگونه سطحی از قضایای جنگ و صلح افغانستان بگذرد؟ این حرکت عجولانه امریکا آینده افغانستان را به طرف یک جنگ تمام عیار و نابودی سوق خواهد داد.

گفتنی است که جو بایدن رییس جمهور امریکا به تازه‌گی زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را در ۱۱ سپتمبر سال روان میلادی اعلام کرده است. ناتو یا پیمان اتلانتیک شمالی نیز با استقبال از تصمیم بایدن اعلام کرده است که نیروهای این پیمان نیز همزمان با نیروهای امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

رییس جمهور امریکا در حالی این تصمیم را گرفته است که بر اساس توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان که در قطر انجام شده بود، نیروهای خارجی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند که بنا به دلایلی تاکنون به تاخیر افتاده است.

گروه طالبان نیز در مورد تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته است که نیروهای خارجی باید خیلی وقت پیش از افغانستان خارج می‌شدند.

با این همه قرار است نشست صلح استانبول با حضور هیئت دولت افغانستان و هیئت گروه طالبان و نمایندگان ۲۰ کشور جهان در ترکیه برگزار شود که شماری از نخبگان و سیاسیون این نشست را سرنوشت ساز و مهم برای آینده سیاسی افغانستان می‌خوانند. گروه طالبان اما گفته است که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

نویسنده

رسول شهزاد_خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا