آخرین اخباراسلایدشوجنگجهان

 جهان علیه آمریکا؛ برای وتوی آتش‌بس درغزه واکنش نشان داد

خبرگزاری دید: کشورهای جهان از آمریکا به خاطر وتو کردن برقراری آتش‌بس در غزه انتقاد کردند.  ایالات متحده بار دیگر پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ رژیم اسرائیل را در غزه وتو کرد که انتقادات گسترده کشورهای جهان را به دنبال داشت.

رآی شورای ۱۵ عضو سازمان ملل ۱۳ بر ۱ بود و بریتانیا رای ممتنع داد که نشان دهنده حمایت قوی کشورهای سراسر جهان از پایان یافتن به درگیری ویران‌گر در فلسطین است که تا کنون جان بیش از ۲۹ هزار نفر را گرفته ست.

نحوه واکنش کشورها و رهبران جهان:

سازمان عفو بین‌الملل

اگنس کالامارد، مدیر گروه حقوق بشر، عفو بین‌الملل گفته که واشنگتن فرصتی برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی داشت اما در شورای امنیت سازمان ملل “مسیر مخالف” را انتخاب کرد.

چین

ژنگ جون، نماینده چین در سازمان ملل متحد، “ناامیدی و نارضایتی شدید” را از آمریکا ابراز کرد.

ژنگ با بیان این‌که مخالفت با آتش‌بس در غزه “هیچ تفاوتی با نشان دادن چراغ سبز به ادامه کشتار” ندارد، گفته است: وتوی امریکا پیام اشتباهی ارسال می‌کند و وضعیت غزه را به وضعیت خطرناک‌تری سوق می‌دهد.

وی افزوده است: جهان تنها با خاموش کردن شعله‌های جنگ در غزه می‌تواند مانع از شعله‌ور شدن آتش جهنم در سراسر منطقه شود.

روسیه

واسیلی نبنزیه، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته وتوی آمریکا “صفحه سیاه دیگری در تاریخ شورای امنیت” است.

او امریکا را متهم کرد که تلاش می‌کند مدتی بازی را ادامه دهد تا اسرائیل بتواند “برنامه‌های غیرانسانی” خود را برای غزه، یعنی بیرون راندن فلسطینی‌ها از خاک شان و- پاکسازی کامل-منطقه محاصره شده تکمیل کند.

فرانسه

نیکلاس دی ریویر، نماینده فرانسه در سازمان ملل، ابراز تأسف کرده که قطع‌نامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل “با توجه به وضعیت فاجعه‌بار” در غزه امکان‌پذیر نیست.

دی ریویر افزوده که فرانسه که به این قطع‌نامه رای مثبت داد.

الجزایر

نماینده الجزایر گفت که شورای امنیت سازمان ملل “یک بار دیگر شکست خورد” و هشدار داده که این اقدام می تواند عواقب عمیقی برای کل خاورمیانه داشته باشد.

حماس

گروه مقاومت فلسطین گفته که تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای جلوگیری از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر به نفع رژیم اسرائیل است که هدف آن “کشتن و آواره کردن” فلسطینی‌ها است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: رییس‌جمهور جو بایدن و دولت او مسئولیت مستقیم برهم زدن قطع‌نامه آتش‌بس در غزه را بر عهده دارند.

تشکیلات خودگردان فلسطین

دفتر محمود عباس، رییس‌جمهور فلسطین اعلام کرده که وتوی امریکا با جامعه بین‌الملل مخالفت می‌کند و “چراغ سبز بیشتری برای اشغالگران اسرائیل جهت ادامه تجاوزات خود به مردم غزه و آغاز حمله خونین به رفح” داده است.

قطر

علی احمد سیف آل ثانی، سفیر قطر در سازمان ملل گفته که از شکست شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطع‌نامه پیش‌نویس الجزایر متأسف است و متعهد شد تلاش‌ها را برای تضمین آتش‌بس در غزه ادامه دهد.

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با ابراز تاسف از وتو، بر “اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به اصلاح شورای امنیت جهت انجام مسئولیت‌هایش در حفظ صلح و امنیت با اعتبار و بدون معیارهای دوگانه” تاکید کرد.

ناروی

هیئت ناروی در سازمان ملل اعلام کرده از این‌که این شورا قادر به تصویب قطع‌نامه‌ای در مورد آتش‌بس فوری بشردوستانه نیست، “متأسف است.”

این هیئت افزوده است: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است.

کیوبا

میگوئل دیاز-کانل برمودز، رییس جمهور کیوبا، ایالات متحده را به باد انتقاد گرفته و گفته وتوی امریکا این کشور را در جنایات اسراییل علیه فلسطینی‌ها شریک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا