آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

خبرنگاران افغانستانی با خطر گرسنگی و بازداشت در پاکستان مواجه هستند

خبرگزاری دید: کمیته حمایت از خبرنگاران اعلام کرده که خبرنگاران افغانستان در در پاکستان پناهنده شده‌اند، با خطر گرسنگی و بازداشت مواجه هستند.

این نهاد حامی خبرنگاران در گزارش تازه‌‌ای با انتقاد از کندی‌کار در روند اجرای بررسی اسکان مجدد این خبرنگاران به کشور سوم افزوده است که آنان از یک سو با ناتوانی در یافتن شغل بدون مجوز کار و از سوی دیگر با اتمام ویزای ‌شان در تنگنای فزاینده‌ای قرار دارند.

در همین حال عده‌ی از خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت بدشان خواهان اقدام جدی در روند پرونده‌ شان شده و گفته‌اند هیچ گزینه دیگری برای خود و خانواده‌های شان وجود ندارد و نمی‌توانند به افغانستان برگردند.

سمیع‌الله جهش یک تن از خبرنگاران بلاتکلیف که اخیراً ناگزیر به فروش گرده خود شده بود گفته است: «من هیچ گزینه دیگری نداشتم، در خانه پول برای تهیه غذا به خانواده نداشتم».

برخی از روزنامه‌نگاران گفته‌اند که برای تمدید ویزا باید هزینه‌های «گزافی» بپردازند و رسیدگی به درخواست‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و آنانی که ویزای معتبر ندارند از «ترس بازداشت یا اخاذی» در خفا زندگی می‌کنند.

به گفته‌ آنان حتا آن‌عده از خبرنگارانی که مدارک لازم را داشتند توسط مقام‌های محلی پاکستان مورد «آزارواذیت» قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش این کمیته، پولیس پاکستان همیشه در خیابان‌ها و بازارها گشت‌زنی می‌کند و ویزا و پاسپورت افغان‌ها را بررسی می‌کند. در برخی موارد وارد ساختمان‌ها می‌شوند و ویزا و اجازه اقامت پناهندگان کشور را بررسی می‌کنند.

با این حال احمد قریشی، مدیر اجرایی گروه حمایت از مرکز خبرنگاران افغانستان از سفارت‌خانه‌ها خواست تا درخواست‌های اسکان مجدد خبرنگارانی که در معرض خطر اند را «اولویت» قرار دهند.

بر اساس این گزارش خبرنگاران به دلیل مسائل ویزا بازداشت و بعد با پرداخت «رشوه» آزاد شده‌اند. یکی از این خبرنگاران گفته است که با وجود این‌که سعی کرده‌ برای تمدید ویزا‌ اقدام کند؛ اما جوابی نگرفته است. به گفته‌ی او تنها راه برای گرفتن ویزا پرداخت «رشوه» است که با توجه به وضعیت مالی بسیاری از خبرنگاران افغانستانی غیرممکن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا