آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

خشم نامزدان معترض بلخی علیه کمیسیون‌های انتخاباتی

نامزدان معترض نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی از حوزه بلخ، بار دیگر علیه کمیسیون‌های انتخاباتی اعتراض کرده و دادخواهی را در مزارشریف به راه انداختند.

نامزدان معترض نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی از حوزه بلخ، بار دیگر علیه کمیسیون‌های انتخاباتی اعتراض کرده و دادخواهی را در مزارشریف به راه انداختند.
به گزارش خبرگزاری دید، نامزدان معترض در این دادخواهی می‌گویند: تجمع امروز، دادخواهی مجدد برای عدالت، شفافیت و آراء پاک مردم ولایت بلخ است. چرا که به رای و اعتماد مردم بی‌توجهی صورت گرفته و آرمان‌های ملی محقق نشده است.
عبدالجبار جمال یکی از نامزدان معترض بلخ می‌گوید: مسئولان، تظاهرات ده‌هزار نفری شهروندان ولایت بلخ در تاریخ ۲۵ قوس سال جاری را نادیده گرفتند و به تعهدی که آقای آریایی رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی سپرده بود عمل نکردند.
وی خاطرنشان ساخت که کمیسیون‌های مربوطه باید به آرای پاک مردم احترام بگذارند و بر تعهد چند ماده‌ای که کتبی ارائه شده است جامه عمل بپوشانند.
مواد تعهد نامه از این قرار است:
۱. بر اساس لایحه رسیدگی به امور قرنطینه، بازشماری مجدد و ابطال آرای کمیسیون شکایات، به شکایاتی رسیدگی می‌شود که در خلال دو روز کاری بعد از نشر نتایج ابتدایی با شواهد و مدارک کافی به کمیسیون شکایات انتخابات ثبت شده باشد، در حالی که رسیدگی به شکایات فعلی خارج از معیار قانونی و بدون اسناد کافی و مستدل صورت گرفته‌ است.

۲. افرادی هستند که با استفاده از فرصت‌های موجود در پی اخلال این روند ملی می‌باشند و هیچگونه تعهد اخلاقی بر تحقق عدالت واقعی ندارند. اتهامات وارده از جانب آن‌ها بی‌اساس بوده و در پی مخدوش‌سازی این روند ملی می‌باشند.
۳. اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند موجب بی‌اعتمادی مردم در قبال کمیسیون‌های انتخابات می‌شود بناءً ما خواهان آغاز نشدن بازشماری مجدد آرا از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی هستیم چون دلایل قانونی بر انجام این کار موجود نیست.
۴. تعلل در اعلام نتایج نهایی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات موجب بی‌حوصلگی موکلین ما شده که ادامه این روند، اعتراضات گسترده و خودجوش مردمی را در پی خواهد داشت. در صورتی که به خواست‌های مشروع موکلین ما رسیدگی لازم و به وقت صورت نگیرد اقدامات بعدی برای حفظ آرای پاک مردم و رای‌شان از سوی آن‌ها روی دست گرفته خواهد شد.
گل محمد ارکین یک تن از نامزدوکیلان معترض گفت: انتخابات رکن اصلی و اساسی برای تحقق یک جامعه مردم‌سالار محسوب می‌شود، اما کمیسیون‌‌های شکایات انتخاباتی امید و آرمان مردم را به چالش کشیدند.
وی ادامه داد: بعضی از ناقضان آزادی و مردم‌سالاری با رای مردم معامله کردند و مسئولین با بی‌توجهی از کنار آن‌ها گذشتند تا انواع جرایم انتخاباتی صورت بگیرد.
خشم نامزدان معترض در بلخ در حالی صورت می‌گیرد که در چند روز گذشته، مردم کندز و هرات نیز نسبت به نتیجه انتخابات پارلمانی به خیابان ریخته و خواهان تامین عدالت انتخاباتی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا