آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

خلیلزاد: امریکا افغانستان را تنها نمی‌گذارد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه‌ای در باره افزایش خشونت‌ها در افغانستان، خطر جنگ داخلی و آنچه ایالات متحده می‌تواند برای جلوگیری از آن انجام دهد، صحبت کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه «اشپیگل» آلمان در رابطه به روند صلح، افزایش خشونت‌ها، خطر بروز جنگ داخلی و اقدامات امریکا توضیحات داده است.
خلیلزاد در مورد روند صلح گفته است: در واقع، مردم افغانستان آرزوی صلح را دارند و باید صلح شود. هیچ گزینه بهتری وجود ندارد. گزینه دیگر جنگ بی‌پایان است. این چیزی نیست که مردم افغانستان بخواهد. این چیزی نیست که امریکا بخواهد. این چیزی نیست که منطقه به آن نیاز داشته باشد یا بخواهد و این چیزی نیست که متحدان و شرکای ما در اروپا و ناتو بخواهد.
وی با اشاره به این که سطح خشونت‌ها بسیار زیاد است، گفته است: هر دو جانب (دولت و طالبان) باید در مورد یافتن نقاط مشترک واقع‌بین باشند. اگر توافق صلح نباشد، گزینه دیگر پیروزی طالبان نیست. این جنگ طولانی است.
نماینده امریکا در مورد دولت افغانستان گفته است: من معتقدم که رهبری کنترول دارد، اما خواهیم دید. اما یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد. اگر گروه‌ها در داخل جمهوریت افغانستان تقسیم شوند و هر یک راه جداگانه خود را دنبال کنند – که یک احتمال خطرناک است – می‌تواند طالبان، شاید تندروها، را به جستجوی راه‌حل نظامی ترغیب کند. … این به معنی تکرار دوره غم‌انگیز دهه ۱۹۹۰ است.
خلیلزاد می‌گوید کنفرانس استانبول آزمایشی است برای بررسی این که آیا طالبان می‌خواهند از طریق مذاکره به درگیری پایان دهند یا خیر.
وی گفته است: کنفرانس پیشنهادی در ترکیه آزمایشی است برای این که ببینیم آیا طالبان می‌خواهند از طریق مذاکره به درگیری پایان دهند یا خیر. دولت افغانستان مایل است در مورد آزادی سایر زندانیان بحث کند، اما آن‌ها نگران سطح بلند خشونت‌ها است.
نماینده ویژه امریکا جنگ در افغانستان را هم برای طالبان و هم برای نیروهای امنیتی پرهزینه خواند و گفت امریکا به حمایت‌هایش از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد.
در رابطه به طالبان و آینده این گروه، خلیلزاد گفته است: طالبان با آینده متفاوتی روبرو هستند. آینده‌ای با مشروعیت بین‌المللی، کمک، بیرون شدن از فهرست سیاه و آزادی زندانیان. اما این امر به معنی مذاکره و توافق روی حل و فصل سیاسی واقع‌بینانه است. گزینه دیگر جنگ است. … و دوام تهاجم از جانب آن‌ها به معنی ادامه انزوا، پذیرفته‌نشدن به عنوان شریک مشروع، ماندن در فهرست سیا، آزادنشدن زندانیان و ادامه مخالفت جامعه جهانی خواهد بود که برای جلوگیری از تصاحب قدرت از طریق نظامی کار می‌کند. بنابر این، اکنون وقت تصمیم‌گیری طالبان است که چه مسیری را انتخاب می‌کنند. و ما خود، دوستان و شرکای خود را برای هر دو گزینه آماده می‌کنیم. این پیامی است که ما به طالبان داده‌ایم.
این دیپلمات امریکایی در ادامه بیان داشته است که اگر طالبان توافق سیاسی را نپذیرند و گزینه نظامی را انتخاب کنند، نیروهای امنیتی افغانستان مقاومت خواهند کرد و ما از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.
در مورد پاکستان و تلاش‌های این کشور در روند صلح، خلیلزاد گفته است: ما معتقدیم که پاکستان منافع مشروع در افغانستان دارد و افغان‌ها باید به این منافع مشروع احترام بگذارند. این منافع مشروع این است که خاک افغانستان توسط دشمنان پاکستان علیه پاکستان استفاده نشود. به همین ترتیب، افغانستان نسبت به پاکستان منافع دارد و خاک پاکستان نباید توسط نیروهای متخاصم، علیه افغانستان استفاده شود.
وی افزوده است که اگر تلاش‌های صلح موفقیت‌آمیز نباشد و اگر هیچ توافقی بین پاکستان و افغانستان صورت نگیرد، پاکستان ضرر خواهد کرد و پاکستان مقصر شناخته خواهد شد، زیرا بسیاری رهبران طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا