آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

دانشگاه‌های خصوصی: با سقوط دولت پیشین، تعداد دانشجویان ۵۰ درصد کاهش یافته

شماری از مسئولان دانشگاه‌های خصوصی با نگرانی از اوضاع اقتصادی و فرار ناتوانی دانشجویان در پرداخت فیس دانشگاه، می‌گویند که شمار دانشجویان نسبت به حکومت گذشته، تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سید مرتضی محمودی- خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید: تحولات اخیر سیاسی در کنار اثرگذاری روی هم ابعاد حیات سیاسی و اجتماعی کشور، روی دانشگاه‌های خصوصی نیز اثر گذاشته است. مسئولان دانشگاه‌های خصوصی می‌گویند که اکنون شمار دانشجویان شان نسبت به حکومت گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.


مختار علی نستوه رییس امور محصلان دانشگاه غرجستان می‌گوید ه با فروپاشی نظام پیشین، دانشجویان تا ۵۰ درصد تقلیل یافته. هر دانشجویی که مراجعه می‌کند از اوضاع بد اقتصادی صحبت می‌کند.


آقای نستوه اما گفت که با در نظرداشت مشکلات اقتصادی دانشجویان، آن‌ها فیس دانشگاه را در چند قسط تنظیم کرده‌اند.
در همین حال، آقای محدثی رییس دپارتمند حقوق دانشگاه خاتم‌النبیین بی انگیزه شدن دانشجویان نسبت به آینده و همچنان مشکلات اقتصادی را از دلایل کاهش شمار دانشجویان می‌داند.


آقای محدثی همچنان تصریح کرد که سیاست جدایی دانشجویان پسر و دختر نیز چالشی بزرگ در برابر دانشگاه‌های خصوصی است.
به گفته او، مثلا در یک صنف سه دختر است و بیست دانشجوی پسر، اگر دانشگاه‌های خصوصی آن سه دختر را در یک صنف جداگانه تنظیم کنند، از نگاه مالی به صرفه نیست. او افزود که در برخی موارد، با دانشگاه‌های دیگر روی برنامه انتقال دانشجویان دختر کار کرده‌اند.


اگر تعداد دختران در صنفی در یک دانشگاه کمتر و پسران بیشتر باشد، آن دانشگاه دختران دانشجو را به دانشگاهی که دانشجویان دختر در آن زیاد هستند و می توانند صنف جداگانه تنظیم کنند، به صورت مهمان می‌فرستد.
با این حال، ستاره جعفری دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه استقلال می‌گوید که با آمدن امارت اسلامی، مشکلات ما زیاد شده، گاهی اوقات فامیل‌های‌مان می‌گویند در این شرایط دانشگاه نروید، اما من سمستر هفتم رشته اقتصاد هستم، حدود چهار سال می‌شود زحمت کشیدم وقت گذاشتم هزینه کردم، نمی‌شود که دانشگاه را ترک کنم.


احمد وحید دانشجوی دیگر بحران اقتصادی، نبود انگیزه و آینده مبهم را دلیل اصلی کاهش شمار دانشجویان می‌داند.
او می‌گوید که اکنون مردم هیچ انگیزه ندارند، به آینده امیدوار نیستند و تلاش می‌کنند که نان شب و روز خود را پیدا کنند.


شماری از دانشجویان نیز از عدم همکاری دانشگاه‌های خصوصی در قسمت فیس شکایت دارند. آنان می‌گویند که توان مالی پرداخت فیس را ندارند، اما دانشگاه‌های خصوصی تاکنون در این زمینه اقدامات کافی انجام نداده‌اند.


دانشگاه‌های خصوصی در دو دهه اخیر صدها هزار دانشجو را جذب کرده و در بازار منابع بشری کشور سهم به سزایی را به خود اختصاص داده بودند، اکنون اما با چالش‌های زیادی مواجه هستند و آینده معلوم نیست که فعالیت خواهند داشت یا تعطیل می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا