آخرین اخبارتحلیل

دختران مینی‌ژوب پوش کابلی و نگاه راهبردی ترامپ

( دختران مینی‌ژوب پوش کابلی در دهه ۷۰ که ترامپ با دیدن آن به ماندن در افغانستان ترغیب شد)

جالب است بدانید که وقتی عکس سیاه و سفید دختران مينی‌ژوپ پوش کابلی بتواند استراتژی ترامپ را تغيير بدهد، باید قبول کنیم که هر چیزی در عالم سیاست امکان‌پذیر است!
خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه نوشته است: ترامپ با ديدن عکس دختران مينی‌ژوپ پوش در کابل در دهه ۷۰، فرمان ابقای سربازان امريکايی در افغانستان را صادر نمود.
هربرت ریموند، مک مستر مشاور امنيتی ترامپ در اين خصوص گفته است:« ما عکس‌های سیاه و سفید دختران مینی‌ژوب پوش کابلی را که متعلق به سال ۱۹۷۲ بود به ترامپ نشان داديم تا به ترامپ بفهمانیم که ارزش‌های غربی که پيش از اين در کابل بسيار رواج داشته است، بار ديگر قابل برگشت است.»
نکته قابل تامل در این زمینه این است که جایگاه مظاهر ناب فرهنگی و مدنی مردم افغانستان در این سه چهار دهه اخیر کجاست؟
آیا سیاست‌مداران کشور ما، چیزی به نام «ارزش های شرقی» می‌شناسند؟
اگر ترامپ با دیدن عکس‌های سیاه و سفید دختران مینی‌ژوب پوش کابلی در دهه هفتاد، اینقدر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد که حتا منجر به تثبیت استراتژی‌اش در افغانستان می‌گردد، آیا رهبران و سیاست‌گذاران ما هم عین احساسی که رییس‌جمهور امریکا از خود نشان داده، دارند؟ آیا با دیدن الگوهای پوششی بیگانه با خود نیندیشیده‌اند که چرا اینقدر تفاوت فرهنگی در جامعه کوچک و بسته شهرهای ما عرض اندام کرده است؟ هر مهاجری که از هر کشوری عودت کرده است، حامل همان فرهنگ و آدابی است که در آن کشور به سر برده است. از پوشش برقع گرفته تا سیاه چادرهای پوزبند دار عربی و حجاب ایرانی و لباس‌های پاکستانی و حتا غربی، حکایت‌گر آشفتگی و نابسامانی فرهنگی ماست.
پیام مشخص این خبر کوتاه که ناشی از رونق «ارزش‌های غربی» نه در کشورِ «جهان اولی» بلکه در کشور جهنمیِ «جهان دهمی» مانند افغانستان است، بیانگر این واقعیت است که در نزد رهبران غربی ارزشی بالاتر از «ارزش‌های غربی» وجود ندارد؛ به همین جهت است که ترامپ حاضر می‌شود از تمام سیاست‌های اقتصاد محورش در زمینه جنگ افغانستان چشم‌پوشی کند و «ارزش‌های غربی» را به قیمت مخارج هنگفت سالیانه جنگ که بالغ بر بیش از ۳۰ میلیارد دالر می‌شود، معاوضه نماید.
گفتنی است که ترامپ به تاريخ ۲۲ اوت سال روان، استراتژی جديدش را در خصوص جنگ افغانستان اتخاذ کرد و با آنکه اعلام نمود که رویکرد جدید دولت او در افغانستان، جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه امن برای ستیزه‌جویان اسلام‌گرا برای حمله به ایالات متحده امریکاست؛ در حقیقت، در کنار اهداف اصلی وی، حفظ ارزش‌های غربی در افغانستان نیز حایز اهمیت است. بنابراین، پیام صریح ترامپ در قالب عکس‌های سیاه و سفید دختران مینی‌ژوب پوش کابلی، برای مردم افغانستان این است که ما بی آنکه توجهی به ارزش‌های فرهنگی و بومی شما داشته باشیم، در پی احیای ارزش‌های غربی و مظاهر مدنی خویش هستیم. پس دور از انتظار نخواهد بود که علاوه بر ۸۴۰۰ نیروی نظامی مستقر در افغانستان به تعداد چهار هزار نفر دیگر نیز به این کشور اضافه گردد.
داکترفضایلی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا