آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

در روند صلح به اجماع می‌رسیم؟

تا این دم، حکومت افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح حضور غایب دارد و ادامه این موضوع برای کابل پیامدهای بسیار خطرناک خواهد داشت.

روز شنبه (۱۰ حمل) محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی به شمول داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، حامد کرزی رییس جمهور پیشین و عبدالرب رسول سیاف از فرماندهان جهادی دیدار و گفت‌وگو کرد.
این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که در روند صلح در افغانستان هیچ‌گونه اجماع و توافق نظری وجود ندارد. چیزی که دپیلمات‌های ارشد ایالات متحده امریکا پیوسته هشدار آن را به حکومت افغانستان داده است.
زلمی خلیلزاد نماینده امریکا برای پروسه صلح افغانستان بارها گفته است که در افغانستان هیچ‌گونه اجماعی برای صلح وجود ندارد و تیم مذاکره کننده حکومت با طالبان باید تغییر نماید.
ریاست جمهوری این دیدار را یک نشست مشورتی خوانده است و تاکید کرده است که به منظور جمع آوری دیدگاه‌های مختلف در پیوند به صلح برگزار گردیده است.
در خبرنامه ارگ آمده است که در این دیدار عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد‌کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز حضور داشته‌ اند.
رییس جمهور غنی این نشست را سازنده خوانده و ‌در یک پیام توییتری از ادامه دیدارهای مشورتی‌‌ با چهرهای سیاسی و نمایند‌گان اقشار دیگر کشور خبر داده است.
آقای غنی نوشته است:«امروز صبح جلسه سازنده‎ای با رهبران سیاسی برجسته افغانستان داشتم. برای رسیدن به موضع واحد در مورد صلح، به مشوره با سیاسیون و نمایندگان تمام اقشار به صورت جدی ادامه می‌دهم.»
حامد کرزی رییس جمهور پشین کشور در دیدار روی مذاکرات بین‌الافغانی تاکید نموده است.
انتظار می‌رود که این دیدارها از جانب رییس جمهور غنی ادامه پیدا کند تا در روند صلح افغانستان به یک اجماع واقعی دست پیدا کند.
تا این دم، حکومت افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح حضور غایب دارد و ادامه این موضوع برای کابل پیامدهای بسیار خطرناک خواهد داشت.
طالبان حاضر نیست که با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود. نبود یک اجماع در روند صلح سبب گردیده است که گروه طالبان با احزاب سیاسی گفت‌وگو نمایند.
از نبود یک اجماع در روند صلح؛ میان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی در بحث صلح هیچ گونه توافق نظری وجود ندارد. احزاب سیاسی حکومت را متهم می‌کنند که روند گفت‌وگوهای صلح را سبوتاژ می‌کند و حکومت احزاب را متهم می‌کند که در روند صلح صلاحیت اجرایی ندارند و به دنبال ایجاد حکومت موقت هستند.
در حال حاضر، جدا از اختلاف نظر میان حکومت و احزاب، امریکا نیز با حکومت افغانستان در پیوند به گفت‌وگوهای صلح با طالبان سخت تضاد دیدگاه دارد.
حمله لفظی حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور بالای زلمی خلیلزاد این ادعا را ثابت می‌سازد.
آقای غنی در سال گذشته پیوسته تاکید کرد که برای صلح اجماع داخلی در کشور شکل گرفته است. چیزی که در واقعیت امر وجود ندارد.
با این وجود، قرار است لویه جرگه مشورتی صلح در پایان ماه حمل برگزار شود. حکومت گفته این جرگه به منظور دست یافتن به اجماع در روند صلح برگزار می‌شود.
در فرجام، انتظار داریم که این گونه دیدارها از جانب ریاست جمهوری ادامه یابد تا افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح به یک اجماع واقعی دست یابد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا