آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌هاسیاستگزارش

اتحادیه ملی خبرنگاران:

دسترسی به اطلاعات محدودتر شده/ پس از ۲۴ اسد ۴۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است

رسول شهزاد: کابل
خبرگزاری دید: اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که در ۵ ماه اخیر نزدیک به ۴۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است. او افزود که در همین حال حق دسترسی به اطلاعات نیز محدودتر شده است.

مسرور لطفی مسئول اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان امروز یکشنبه (۲۶ جدی) در یک نشست خبری گفت که در بیست سال گذشته یکی از افتخارات افغانستان در سطح جهان آزادی دسترسی به اطلاعات بود که این مورد بعد از سقوط کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است.
آقای لطفی همچنان افزود که تحولات سیاسی در کشور باعث شده که حق دسترسی به اطلاعات از بین برود از پنج ماه بدین سو رسانه‌ها بدون یک چتر قانونی فعالیت می‌کنند.

وی گفت که اتحادیه ملی ژورنالیستان یک تحقیق را راه‌اندازی کرده بود که در آن ۲۵ درصد خبرنگاران زن و متباقی خبرنگاران مرد شرکت کرده و اکثریت شان تایید کردند که با آمدن امارت اسلامی حق دسترسی به اطلاعات از بین رفته است.
آقای لطفی افزود که در میان اشتراک کنندگان این تحقیق ۹۵ درصد اشتراک کنندگان گفتند که رسانه‌ها در نشرات شان استقلالیت ندارند و ۵ درصد عکس آن را گفتند.
در بیست سال گذشته در سایه دموکراسی نیم‌بندی که در کشور شکل گرفته بود، صدها رسانه ایجاد و فعالیت می‌کردند اما بعد از فروپاشی نظام پیشین تعدادی از رسانه‌ها به دلایلی متفاوت تعطیل شدند.
اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نیز گفته است که شماری از رسانه‌ها در کشور به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و مشکلات مالی تعطیل شدند.
آقای لطفی همچنان گفت با امارت اسلامی در رابطه به قانون دسترسی به اطلاعات صحبت کردیم ولی تاکنون نتیجه قابل مشاهده دریافت نکردیم.
وی در مورد دستورالعمل‌هایی که از سوی طا-لبان برای رسانه‌ها نشر شده بود گفت: طا-لبان در تهیه و نشر این طرزالعمل‌ها با هیچ یکی از رسانه‌ها و خبرنگاران مشوره نکرده و بدون در نظر گرفتن نهادهای حامی خبرنگاران آنرا نشر کردند.
آقای لطفی همچنان گفت که یکی از مشکلات اساسی سد راه خبرنگاران در افغانستان نبود قانون است که یک نوع برخورد سلقیه‌ای را در میان رسانه‌ها خلق می‌کند.
مسئول اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در مورد قضایای خشونت علیه خبرنگاران بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی گفت که تاکنون نزدیک به ۴۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران در کشور ثبت شده است که این موارد از سوی افراد ناشناس و نیروهای امارت اسلامی بوده است.
بعد از سقوط کشور به دست طا-لبان رسانه‌های با محدودیت‌های زیادی در برنامه‌های شان مواجه شد. وزارت امر به معروف و نهی از منکر در مورد نشر برنامه‌ها و همچنان حضور خبرنگاران زن در رسانه‌ها محدودیت هایی را وضع کرده است که با واکنش‌های زیادی مواجه شده.
آقای لطفی افزود که محدودیت در حق دسترسی به اطلاعات از هیچ آدرس قابل قبول نیست و ما تلاش داریم که یک هماهنگی میان رسانه‌ها، نهادهای حامی رسانه‌ها و امارت اسلامی شکل بگیرد که تاکنون ایجاد نشده است.
گفتنی است که بعد از سقوط کشور به دست طا-لبان ده‌ها رسانه‌ تعطیل و شمار زیادی از خبرنگاران بیکار شدند. شماری از خبرنگاران می‌گویند که مشکلات امنیتی، عدم مصئونیت شغلی، محدودیت در دسترسی به اطلاعات از چالش‌هایی است که سد راه کار رسانه‌ای وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا