آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

پوتزل به شورای امنیت:

رابطه کابینه طا-لبان با رهبر شان مبهم است

خبرگزاری دید: سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد با توضیح وضعیت افغانستان به اعضای شورای امنیت گفت که ثبات افغانستان به رعایت حقوق مردم و انعکاس تنوع این کشور در تمام ساختارهای حکومتی استوار است.

مارکوس پوتزل سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) روز گذشته به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت افغانستان معلومات ارایه کرد.
پوتزل گفت: افغانستان بخشی از نظام بین‌المللی است و طا-لبان باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند، اما [آن‌ها] در عوض، بر اساس این امر که کنترول ارضی را تضمین کرده‌اند، خواستار به رسمیت شناختن هستند.
وی با بیان‌ این‌که تحریم‌ها علیه طا-لبان بر اقتصاد افغانستان تأثیر منفی گذاشته خواستار تلاش‌ها برای تسهیل دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور شد.
رییس یوناما افزود که کمک‌های بشری راه‌حل بلندمدت وضعیت افغانستان نیست، اما از سویی هم، تمویل‌کنندگان بارها اعلان کرده‌اند که از سرگیری همکاری‌های اقتصادی در وهله اول به اقدامات طا-لبان برای معکوس کردن سیاست‌های واپس‌گرایانه بستگی دارد.
نماینده ملل متحد با اشاره به چالش‌های شدید طا-لبان در عرصه حکومت‌داری گفت: رابطه بین کابینه [طا-لبان] در کابل و هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان مستقر در قندهار همچنان نامشخص است.
به گفته وی، سیاست‌های طا-لبان حقوق و آزادی‌های اساسی بشر، به ‌ویژه زنان و دختران را محدودتر کرده است و امروز افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران را از حق آموزش محروم می‌کند.
پوتزل در رابطه به حملات تروریستی در افغانستان گفت که سه هفته گذشته شاهد بیشتر تلفات افراد ملکی بوده که داعش مسئولیت آن را به دوش گرفته و چنین حملات اغلب گروه‌های قومی و مذهبی خاصی را هدف قرار می‌دهد.
یوناما در رابطه به اقدامات انجام شده از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این امر منجر به آزار کلامی، بدرفتاری، دستگیری خودسرانه مردم می‌شود.
پوتزل در ادامه بیان داشت: حملات علیه مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای همراه با تأثیر اقدامات سیاسی گسترده‌تر اتخاذ شده توسط مقامات فعلی، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها و فعالیت‌های مدنی داشته است.
وی با قدردانی از اقدامات کشورهای همسایه نسبت به افغانستان گفت: همسایگان افغانستان از اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد فوراً متأثر می‌شوند و گاهی احساس خطر می‌کنند.
به باور نماینده یوناما، افغانستان از شوک‌های جدی جئوپولیتیکی و مداخلات قدرت‌های خارجی بهبود نیافته و هیچ یک از این مداخلات به طرح‌های خود دست نیافته‌اند. بلکه همه آن‌ها افغانستان را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که غیرمنتظره و اغلب مفید نبوده است.
نماینده دبیر کل ملل متحد گفت: با وجود منابع عظیمی که در دهه‌های گذشته مصرف شده است، افغانستان به طور قابل توجه توسعه نیافته، آسیب‌پذیر و نیازمند کمک‌های جهانی است.
وی با اشاره به برگزاری گفت‌وگوها در میان گروه‌های مختلف جهت برقراری صلح در افغانستان گفت: ثبات آینده افغانستان بر تأمین نیازهای مردم افغانستان، حفظ حقوق آن‌ها و انعکاس تنوع این کشور در تمام ساختارهای حکومت‌داری استوار است.
گفتنی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در نشستی اوضاع افغانستان را به بررسی گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا