آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

روایت دختری که به خاطر نوع پوشش بازداشت شد

خبرگزاری دید: در چند روز اخیر بازداشت شماری از دختران در کابل و برخی ولایات به دلیل آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود، از سوی نیروهای امر به معروف و نهی از منکر خبر ساز شد. این دختران روایت‌هایی از دوره بازداشت خود دارند.

آن‌ها می‌گویند که در بازداشت به آن‌ها هتک حرمت شده و شخصیت و کرامت انسانی شان تحقیر و توهین شده است.

این روایت، تجربه یکی از دختران است‌ که بازداشت شده بود و تجربه خود را از دوره بازداشت می‌گوید.

دستانش می‌لرزد، لبانش‌ خشک شده و اشک در‌ چشمان‌اش‌حلقه زده است، بعد از چند لحظه سکوت می‌گوید: ما را فاحشه‌های نجس می‌گفتند. از نگاه‌های شان توهین و تحقیر نمایان بود. احساس می‌کردم که هر کدام از افراد طا-لبان قصد داشتند با افتخار ما را بکشد و الله اکبر بگوید چون وقتی ما در‌مکان تعیین شده رسیدم خیلی‌های شان الحمدلله می‌گفتند.

خاطره (مستعار) دختری که با ۵ تن دیگر از دشت برچی و برچی ستی سنتر بازداشت شده و به جایی که نمی‌داند کجاست، منتقل شده بود.

خاطره می‌گوید: من به سوی برچی سنتر می‌رفتم، تقریباً رسیده بودم که یک نفر بدون هیچ حرف محکم بغلم‌ کرد و کوشش‌کرد مرا ببرد،‌ چیغ زدم ولی دهانم را با یک دست‌اش بست. وقتی رنجر را دیدم فهمیدم‌ مرا بازداشت کرده است ولی نمی‌فهمیدم که به چه جرم مرا دستگیر‌ کرده است.

وقتی به موتر نزدیک شدیم دیدم که سه دختر دیگر را‌ هم‌ گرفته‌اند. هر سه شان گریه می‌کردند و التماس داشتند که اجازه دهند بروند به خانه‌های شان و با گریه و زاری می‌گفتند بد کردم، اشتباه کردم. غلط کردم.

چند لحظه بعد یک دختر دیگر را نیز گرفتند و ما ۵ نفر شدیم و موتر حرکت کرد یک نفر که کنار راننده نشسته بود ظاهراً یکی از مقامات بود. به سوی ما برگشت و گفت هرزه‌های شیطان، می‌فهمم که با شما فاحشه‌ها چکار کنم.

در روزهای اخیر نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با چپن‌های سفید در ساحات غرب کابل به فروشگاه‌های بزرگ و مکان‌های بیروبار می‌روند و زنان و دختران را که به گفته آنها حجاب اسلامی ندارند بازداشت می‌کنند.

این موج از بازداشت‌های دختران فضای وحشتناکی را در بین شهروندان ایجاد کرده است. بسیاری از دختران از رفتن به مراکز آموزشی و انستیتوت‌های طبی که به روی دختران باز است خود داری می‌کنند.

خاطره می‌گوید: وقتی به دفتر امر به معروف رسیدیم از ترس به خودم می‌لرزیدم، داستان‌هایی که پیش از این در مورد برخورد طا-لبان با دختران بازداشت شده به یادم می‌آمد و هر لحظه آرزوی مرگ می‌کردم. احساس می‌کردم یک شکار ضعیف در برابر هیولاهای درنده قرار گرفته، در چشمان همه افراد آنجا خشم و نفرت نمایان بود. طوری به ما نگاه می‌کردند که انگار مجرمان جهانی را بازداشت کرده و منتظر کشتن شان هستند.

بعد از چند ساعت خانواده دختران آمدند و با ضمانت کتبی و گرفتن کاپی تذکره و مشخصات دقیق ما را آزاد کردند.

وقتی خانواده دختران آمدند بعضی‌های شان دختران شان را فحش می‌دادند ظاهراً این کار شان بخاطر خوشحال‌ کردند نیروهای امر به معروف بود.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد در پیوند به بازداشت دختران در شهر کابل گفته است که برخی دخترانی که «بی‌حجابی را ترویج می‌کردند» گرفتار شده و پس از توصیه رها شده‌اند.

آقای مجاهد هرگونه برخورد زشت، شکنجه و رفتار خلاف عرف اجتماع افغانستان و مسایل مذهبی را در این خصوص رد می‌کند.

از سویی هم، وزارت امر به معروف و نهی از منکر در واکنش به نشر عکسی مبنی بر بازداشت دختران از ساحه خیر خانه، گفته که این عکس مربوط به جمع آوری زنان گدا از سطح شهر است.

این وزارت، پخش و نشر آن عکس و مطالب مربوط به بازداشت دختران را توطئه رسانه‌های خارجی خوانده است.

در همین حال، بازداشت دختران در کابل و غزنی به دلیل نوع پوشش شان، واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به این موضوع، بازداشت دختران و زنان را به دلیل نوع پوشش خطرناک خوانده است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا