آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

روسیه از طا-لبان خواست حکومت فراگیر تشکیل دهند

خبرگزاری دید: روسیه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا از طا-لبان خواسته که حکومت فراگیر تشکیل دهند.

تاس به نقل از روسلان استروگانف عضو این هیئت امروز شنبه (۱۲ حوت) گزارش داده است که مسکو برای تقویت ثبات و امنیت افغانستان تلاش می‌کند و این اولویت روسیه است.

استروگانف تاکید کرده است: «مسکو با مقامات افغانستان (مقامات طا-لبان) در تماس است و از آنها می‌خواهد که تعهد قبلی خود را برای تشکیل یک نظام جامع مدیریت عمومی عملی کنند… تنها صلح پایدار در افغانستان توسعه مطلوب کل منطقه را تسهیل می‌کند».

همچنان این دیپلمات روسی وضعیت بحرانی کنونی افغانستان را ناشی از خروج عجولانه غرب از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ عنوان کرد و گفت که کشورهای غربی، ویرانی و فقر را در این کشور به جا گذاشتند.

او گفته است: «اکنون کشورهای غربی با بی‌شرمی مسئولیت را متوجه مقامات افغان (مقامات طا-لبان) می‌کنند و تحویل کمک‌های بشردوستانه را به امتیازات سیاسی از کابل مرتبط می‌سازند».

این بار نخست نیست که روسیه خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان است، بلکه مسکو بارها بر این موضوع تاکید کرده است. پیش از این سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه به تاریخ ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در نشستی خبری ابراز امیدواری کرده بود که در افغانستان حکومتی ایجاد شود که در آن نمایندگان تمام اقوام و جوانب سیاسی سهیم باشند.

وزیر خارجۀ روسیه تاکید کرده بود که کشورش به طور منظم با طا-لبان در رابطه به مسایلی که نیاز است برای آن راه حل پیدا شود، در تماس است تا طا-لبان به یک حکومت به رسمیت شناخته شده تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا