اسلایدشوزنان

رولا غنی: نقش زنان در رفاه و آسایش جامعه بسیار موثر است

از روز جهانی زن در ولایت هرات با حضور بانوی اول کشور، وزیر امور زنان و مقامات محلی این ولایت تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رولا غنی، بانوی اول کشور ضمن تبریکی روز جهانی زن به همه‌ای بانوان کشور، زنان را ستون اصلی جامعه خواند و گفت: نقش آنان در رفاه و آسایش جامعه بسیار موثرند.
وی با اشاره به جنگ‌های چهار دهه‌ای اخیر در کشور گفت که در حال حاضر نیز ما در یک جنگ تحمیلی به سر می‌بریم که علاوه از عناصر بیرونی، دست‌های داخلی نیز به خاطر منافع شخصی، قومی، مذهبی و سمتی‌شان خواهان ادامه جنگ در کشور است.
رولا غنی از عناصر داخلی طرفدار جنگ خواهش کرد که دیگر منافع ملی را قربانی منافع شخص خود نکنند. زنان افغانستان دیگر از جنگ خسته‌اند و تحمل از دست‌دادن نزدیکان شان را ندارند، آنان حق دارند در فضای آرامش زندگی کنند.
وی افزود: آموزه‌های دین اسلام حکم می‌کند که با زنان مهربان باشیم، پس همه ما مسوولیم تا فرهنگ مهربانی با زنان را در جامعه ترویج کنیم، زیرا بانوان معماران اصلی یک جامعه سالم‌اند.
دلبر نظری، وزیر امور زنان، رشد بانوان را در تمام ولایت‌های کشور، به ویژه کابل و هرات در سال‌های اخیر قابل ستایش خواند.
وی از دستاورد‌های وزارت امور زنان یادآوری کرد و گفت: این وزارت بر اساس یک برنامه منظم، راهبرد منع خشونت علیه زنان را توسط معاون دوم ریاست‌جمهوری رونمایی کرد.
وزیر امور زنان برای رشد بانوان کشور خواستار همکاری تمام نهادهای دولتی شد.
وی از وضعیت بی‌سوادی زنان در روستاها، اظهار نگرانی کرد و گفت: تا زمانی‌که بانوان با سواد نشوند، به حقوق اصلی خود دست پیدا نخواهند کرد.
محمد آصف رحیمی، والی هرات گفت: بانوان این ولایت جایگاه نسبی خود را در زمینه‌های مختلف پیدا کرده‌اند.
وی افزود که ۴۸ درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان مکاتب را بانوان تشکیل داده و آموزگاران زن نسبت به مردان ۴ درصد افزایش داشته است.
والی هرات تاکید کرد که پیشرفت‌های زنان این ولایت منحصر به سطح شهر نبوده، بلکه بانوان روستایی نیز شامل این پیشرفت‌ها اند.
آقای رحیمی فعالیت زنان روستایی هرات را در زمینه‌های زراعتی و پرورش مواشی درخور ستایش خواند و افزود که در کنار پیشرفت بانوان، ما شاهد خشونت‌های فامیلی نیز هستیم.
وی از آغاز فعالیت کمیته ولایتی منع آزار و اذیت زنان در ولایت هرات برای از میان‌بردن خشونت‌ها نیز خبر داد و از بانوی اول کشور خواست که زنان این ولایت را به خاطر رسیدن به سطوح رهبری، بر اساس شایستگی شان مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و به خواست‌های قانونی آنان رسیدگی کند.
کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات از تلاش‌های زنان این ولایت در بخش‌های مختلف تقدیر کرد و از حضور پررنگ آنان در انتخابات گذشته یادآور شد.
وی افزود که متاسفانه خانم‌ها در ولایت هرات با مشکلات زیادی مواجه هستند و حضور آنان در ادارات محلی این ولایت کم‌رنگ اند.
به گفته علی‌زایی، در ولایت هرات حدود ۷۰ ریاست وجود دارد و فقط یک ریاست آن را زن اداره می‌کند که این خود جای تاسف است. زنان این ولایت توانمند هستند و باید در پست‌های کلیدی استخدام شوند.
همه ساله از هشتم مارچ، روز همبستگی زنان جهان در کشور به اشکال گوناگون تجلیل می‌شود؛ اما تا اکنون کار چندانی برای بهبود وضعیت زنان در کشور انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا