آخرین اخبارافغانستانسیاست

روند تخلیه؛ کانادا از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرد

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که دولت کانادا از اتحادیه اروپا خواسته تا اجازه دهد از مجتمع آن در کابل برای انجام بایومتریک استفاده کند.

اسنادی که از سوی Canadian Press مشاهده شده، دولت کانادا استفاده از مجتمع اتحادیه اروپا را در کابل برای کمک به کارهایی مانند انگشت‌نگاری (بایومتریک) کسانی درخواست کرده که سعی دارند از افغانستان فرار کنند.

بر اساس اسنادی به دست آمده، ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا این درخواست را در ۲۰ جنوری ۲۰۲۲ مطرح کرده است.

خانم جولی از جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در مورد امکان استقرار پرسونل دولت کانادا در مجتمع اتحادیه اروپا در کابل درخواست کرده تا امور بایومتریک و بررسی اسناد را انجام دهد.

در این سند آمده است که اتحادیه اروپا در اوایل اپریل ۲۰۲۲ پاسخ داده و فضایی را برای دو مقام کانادایی در مجتمع «به شرط انجام بایومتریک در مکان سومی که توسط دولت کانادا اداره شود» پیشنهاد کرده است.

یک ماه بعد، مقامات ارشد امور جهانی کانادا «تصمیم گرفتند که پیشنهاد اتحادیه اروپا بسیار دشوار خواهد بود».

این مقامات گفته‌اند که «ما هنوز در حال ارزیابی پیامدهای قانونی، وظیفه مراقبت و عملیاتی این پیشنهاد هستیم» و افزوده که «محدودیت‌های قانونی قابل توجهی وجود دارد که توانایی کانادا را برای برقراری مجدد هر نوع حضور در کابل محدود می‌کند».

با این حال، کانادا تایید نکرده که آیا در نهایت کسی را در محوطه اتحادیه اروپا مستقر کرده است یا خیر.

وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا نیز نمی‌گوید که آیا اوتاوا این پیشنهاد را رد کرده یا پذیرفته است.

مقامات این کشور گفته اند: به دلایل امنیتی، ما نمی‌توانیم اطلاعات خاصی ارایه کنیم.

به گفته مقامات کانادا، تلاش‌های دولت برای اسکان مجدد افراد فراری از افغانستان به دلیل الزامات ورود و خروج از سوی طا-لبان و کشورهای همسایه با مانع مواجه شده است.

فقدان حضور نظامی و دیپلماتیک کانادا در افغانستان نیز چالش‌هایی را در نحوه جمع‌آوری و راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیانی که در کشورشان باقی مانده‌اند، به وجود آورده است، اما کانادا همچنان به بررسی گزینه‌ها ادامه می‌دهد.

هیئت اتحادیه اروپا در اتاوا به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

گفتنی است که کانادا به تازگی اعلان کرد که روند انتقال هزار مهاجر افغانستان در امارات متحده عربی را آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا