آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ واشنگتن خوش‏بین و کابل نگران

از سخنان آقای غنی پیرامون روند صلح این طور بر داشت می‏شود که او هنوز برعکس اظهارت مقامات و دپیلمات‏‌های ایالات متحده امریکا در باره صلح نگران و مشکوک است.

آرشیف

محمد اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی« دولت ساز» روز چهار شنبه (۱۹ سرطان) در کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا پیرموان مبارزه علیه فساد اداری در کابل در ارتباط به گفت‏وگو‏های صلح زیاد صحبت کرد. از سخنان آقای غنی پیرامون روند صلح این طور بر داشت می‏شود که او هنوز برعکس اظهارت مقامات و دپیلمات‏های ایالات متحده امریکا در باره صلح نگران و مشکوک است.
هفتمین دور از گفت‏وگو‏های دوحه میان نمایندگان امریکا و نمایند‏گان گروه طلبان جریان دارد. در این میان برای دو روز طالبان با شماری از فعالان اهل رسانه، جامعه مدنی و چهره‏های سیاسی در دوحه گفت‏وگو کردند و این گفت‏وگو با صدور یک قطعنامه هشت ماده‏ای به پایان رسید.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان این روزها بیشتر از هر زمان دیگر تاکید دارد که گفت‏وگو‏های صلح منجر به پایان جنگ در افغانستان خواهد شد. به تاز‏گی خلیلزاد و برخی از نمایندگان طالبان اعلام کردند که در گفت‏وگو‏های قطر به پیشرفت‏های ملموسی دسته یافته‏اند. در کابل مقامات امریکا خوش‏بین هستند که با گروه طالبان کنار می‌آیند و انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار می‏شود. چندی پیش مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در کابل به رهبران حکومت گفت که انتظار داریم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود، پروسه مذاکره با طالبان به نتیجه برسد.
بر عکس خوش‏بینی امریکایی‏ها، آقای غنی هنوز نگران به نظر می‏رسد. گفته‏های غنی این ادعا را تا حدودی تایید می‏کند. جامعه جهانی و امریکا مدام اصرار دارند که گفت‏وگو بهترین گزینه برای پایان جنگ است. اما، آقای غنی در کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا در ارتباط به مبارزه علیه فساد اداری گفت که صلح تنها با قبولی دعوت محقق نخواهد شد.
آقای غنی گفت که همین لحظه هم زمان صلح است و همچنان گفت که جاده صلح اما اسفالت نیست و پر از «کپرک» است. این ظهارات غنی نشان می‏دهد که او نگران گفت‏و‏گوهای صلح است. البته این نگرانی اتفاق تازه نیست. از سنبله سال پار که زلمی خلیلزاد ماموریت گفت‏وگو‏ها را با طالبان به دوش گرفت، آقای غنی در برابر این گفت‏وگو‏ها واکنش نشان داد و حتا باری حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور بر عملکرد این دپیلمات کاخ سفید تاخت و گفت که خلیلزاد در پروسه صلح اهداف شخصی دارد و جزئیات گفت‏وگو‏های صلح را با کابل شریک نمی‏سازد.
یکی از نگرانی‌های غنی در پروسه صلح عدم حضور دولت است. گروه طالبان تاکنون نپذیرفته که حکومت کابل داخل مذاکرات شود. روز گذشته آقای غنی گفت برای رسیدن به صلح به گفت‏وگو‏های جدی نیاز است و برای این کار باید حدود و صلاحیت ما در سطح ملی روشن باشد. احتمالاً غنی به گفت‏وگو‏های احزاب سیاسی با گروه طالبان اشاره کرده است. طالبان چند باری با چهره های سیاسی در مسکو گفت‏وگو کردند. آقای غنی در ارتباط به مذاکره احزاب با طالبان گفته بود که جریان‏های سیاسی صلاحیت گفت‏وگو با طالبان را ندارد.
این واقعیت هم برای همه روشن شده که آقای غنی از گفت‏وگو‏های صلح به رهبری امریکا شاکی است. غنی گفته بود که برای رسیدن به صلح در افغانستان پنج سال زمان نیاز است. به نظر می رسد برنامه غنی برای صلح هنوز تغییر نکرده. آقای غنی پیوسته تاکید کرده که مردم افغانستان صلح پایدار می‌خواهند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا