آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور ترکیه درخواست امریکا را مبنی بر قطع رابطه با حماس رد کرد

خبرگزاری دید: رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور ترکیه می‌گوید که به رغم فشارهای فزاینده امریکا، کشورش با حماس ارتباط خواهد داشت.

بر بربنیاد گزارش آناتولی، رییس ‌جمهور ترکیه با بیان اینکه واشنگتن به خوبی می‌داند ترکیه حماس را یک سازمان تروریستی اعلام نمی‌کند، گفت: «من هرگز نمی‌توانم حماس را یک گروه تروریستی بدانم. مهم نیست دیگران چه می‌گویند».

وی با خطاب کردن حماس به عنوان یک «واقعیت» در فلسطین، اضافه کرد: «در آنجا حماس یک حزب سیاسی است و به عنوان یک حزب سیاسی وارد انتخابات شد و پیروز شد. ما سیاست خارجی خود را در آنکارا و تنها بر اساس منافع ترکیه و انتظارات مردم خود تعیین می‌کنیم».

رجب طیب اردوغان همچنین سیاست خارجی ترکیه را در جریان جنگ حماس و اسرائیل «متوازن و منسجم» خواند.

پیشتر در هفته گذشته یک مقام ارشد تامین مالی تروریزم وزارت خزانه‌داری امریکا در سفری به ترکیه نگرانی «عمیق» واشنگتن درباره روابط گذشته آنکارا با حماس را به مقامات این کشور اعلام کرده بود.

برایان نلسون معاون وزیر امور خارجه امریکا، در این باره گفت که واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه در هشت هفته پیش، هیچ پولی را که از طریق ترکیه به حماس ارسال شده باشد ردیابی نکرده است.

از زمان آغاز درگیری‌ها میان رژیم اسراییل و حماس، رجب طیب اردوغان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان تاکتیک‌های نظامی رژیم اسرائیل در غزه در جهان اسلام بوده است. وی به نشانه اعتراض سفیر آنکارا در تل‌آویو را فراخواند و خواستار محاکمه فرماندهان و رهبران سیاسی رژیم اسراییل به اتهام «جنایت جنگی» در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه شد.

در طول دو دهه حکومت اردوغان در ترکیه، رهبران سیاسی حماس از استانبول به عنوان یکی از پایگاه‌های خارجی خود استفاده کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان اکنون از نتانیاهو به عنوان «قصاب غزه» یاد می‌کند و در مورد چشم‌انداز محاکمه رهبر رژیم اسراییل در دادگاه لاهه سخن به میان آورده است.

وی روز شنبه گفت: «انتظار ما این است که این عاملان نسل‌کشی و این قصابان غزه که دستانشان به خون آغشته شده است، به ویژه نتانیاهو، مجازاتی عادلانه دریافت کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا