آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور قزاقستان: در شورش‌های اخیر جنگجویانی از افغانستان نیز حضور داشتند

خبرگزاری دید: به دنبال اعتراضات در قزاقستان، رییس جمهور این کشور ادعا کرده که در شورش‌های اخیر قزاقستان جنگجویانی از افغانستان، کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه نیز حضور داشتند.

قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان روز دوشنبه(۲۰ جدی) در گفت‌وگو با چارلز میشل رییس شورای اروپا ضمن «تروریستی» خواندن شورش‌ها در قزاقستان، مدعی شده که جنگجویانی از افغانستان، آسیای میانه و خاورمیانه نیز در میان شورشیان بوده‌اند.
حکومت سرپرست طا-لبان تاکنون در مورد ادعای رییس جمهور قزاقستان چیزی نگفته است. طالبان خواهان گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز مسایل بین دولت و معترضان قزاقستان شده بودند.
رییس جمهور قزاقستان گفته است: «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی بوده است».
او مدعی شده است که اعتراضات اخیر «اقدام تجاوزکارانه سازمان‌یافته و آماده شده علیه قزاقستان با مشارکت شبه‌نظامیان خارجی» بوده است.
قاسم جومارت توکایف گفته است که در این «شورش» از آسیای مرکزی از جمله افغانستان و خاورمیانه افرادی حضور داشتند.
توکایف می‌گوید هدف این بود که منطقه‌ای از هرج‌ومرج کنترول‌ شده در قزاقستان را با تصرف اجباری قدرت تشکیل دهد. او افزود: «به همین دلیل است که عملیات مبارزه با تروریزم در قزاقستان آغاز شده است».
به گفته رییس جمهور قزاقستان، در نتیجه اعتراضات حدود یک هزار و ۳۰۰ موسسه آسیب دیده و بیش از ۱۰۰ مرکز تجاری و بانک‌ مورد حمله قرار گرفته‌ است. او خسارات وارد شده به قزاقستان در این اعتراضات را بین دو تا سه میلیارد دالر عنوان کرده است.
برای فرونشاندن اعتراضات، رییس جمهور قزاقستان از روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست نیرو کرد. با اعزام این نیروها، گفته شده است که اکنون دولت کنترول وضعیت را به دست گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا