آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

زنان: وقتی زنان در اسارت باشند، استقلال معنی ندارد

خبرگزاری دید: شماری از زنان در افغانستان می‌گویند که اسارت و محدودیت زنان به معنی عدم استقلال مردم است. این زنان می‌افزایند که وقتی نیم جامعه در اسارت محدودیت‌ها باشد، آزادی معنادار نیست.

این زنان با اشاره به وضعیت حقوق بشری زنان در افغانستان می‌گویند که اکنون نیم پیکر اجتماع از عرصه عمومی کاملاً حذف شده و در گرداب محدودیت‌ها اسیر است.

آن‌ها با انتقاد از وضع موجود گفتند که تجلیل از ۲۴ و ۲۸ اسد در صورتی معنی دار می‌باشد که زنان نیز به حقوق اساسی شان دسترسی داشته باشند.

سیما سمر دانشجو می‌گوید: استقلال واقعی زمانی در افغانستان معنی پیدا می‌کند که حقوق زنان تامین باشد ما زنان در خانه خود استقلالیت نداریم.

خانم سمر می‌افزاید، زنان که نیم پیکر جامعه است به صورت سیستماتیک به حاشیه رانده شده و از ساختار سیاسی، اجتماعی فرهنگی و غیره حذف شده است، پس استقلال برای ما هیچ معنی را تداعی نمی‌کند که با آن حس غرور داشته باشیم.

از سوی دیگر مهدیه ارجمند به خبرگزاری دید، می‌گوید، درست است که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده ولی زنان در داخل کشور استقلال ندارند.

ارجمند همچنان گفت که فعلاً در کشور هیچ کسی استقلالیت ندارد در تمام ابعاد زندگی محدودیت وجود دارد و زنان که نیم از پیکر جامعه هستند بیشتر در معرض این محدودیت‌ها قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که اگر طا-لبان می‌خواهند که یک حکومت پایدار داشته باشند باید حقوق زنان را تامین کنند، بسته بودن مکاتب و دانشگاه‌ها انگیزه زنان و دختران را از آنها سلب کرده است و دیگر امیدی به آینده نیست این یک تجربه تلخ از تاریخ افغانستان در ذهن این نسل خواهد ماند.

زهرا معصومی دانشجویی دیگر به خبرگزاری دید می‌گوید که استقلال فقط در شکل ظاهری‌اش وجود دارد و همه می‌دانند که امروز هم بیشتر از گذشته وابسته به کشورهای غربی هستیم، از پول‌های هفته وار امریکا تا کمک‌های بشردوستانه نهادهای غربی.

خانم معصومی می‌گوید، این درست است که امریکا که افغانستان را اشغال کرده بود از کشور خارج شده ولی امروز مردم افغانستان استقلال ندارد حق تصمیم‌گیری در مورد زندگی شان را ندارد، حق سیاسی، حق اجتماعی، حق آموزش و تحصیل و کار را ندارد.

اکنون نزدیک به دو سال است که دختران از رفتن به مکتب و دانشگاه منع شده‌اند، در خارج از خانه کار نمی‌توانند و به تنهایی اجازه سفر نیز ندارند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا