آخرین اخباراسلایدشوافغانستانصحت

سازمان جهانی بهداشت: ۵۰ درصد جمعیت افغانستان از مشکلات روانی رنج می‌برند

خبرگزاری دید: سازمان جهانی بهداشت، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، اتحادیه اروپا (EU) و دولت جاپان می‌گویند برطرف نمودن بحران سلامت روان در افغانستان به تلاش‌های جمعی و اقدامات مشترک نیاز دارد.


۱۴۰ شرکت کننده به تاریخ ۲۱ مارچ در نشست ترکیبی به صورت حضوری و مجازی با عنوان “عمیق شدن بحران سلامت روان و اختلالات مصرف مواد که جامعه افغانستان را فلج می‌کند” در مورد چگونگی رسیدگی به شکاف‌ها در ارایه خدمات مربوط به سلامت روان و اختلالات مصرف مواد در افغانستان از طریق تغییر پالیسی و استراتژی‌های عملیاتی دیدگاه‌های شان را به اشتراک گذاشتند.
این نشست بر نیاز فوری به اقدام هماهنگ برای مقابله با انگ و تبعیض در مورد افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات سلامت روان تاکید کردند.
دسترسی محدود به خدمات پیشگیری و درمان با کیفیت و کامل، ناکافی بودن کادر بهداشتی متخصص و شایسته و شکاف‌های مالی قابل توجه از جمله موانع فرا راه رسیدگی به این بحران خوانده شده است.
دکتر حنان بلخی، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای شرق مدیترانه در این نشست تأکید کرد: ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست و پنجه نرم می‌کنند که بر بهره‌وری و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. این امر افراد را در برابر اختلالات سلامت روان و مصرف مواد آسیب‌پذیر می‌سازد، اما از طریق ساختارهای بهداشتی و مراقبت اجتماعی در این کشور تنها حمایت محدودی در دسترس است.
ژان لوک لمهیو، مدیر بخش تجزیه و تحلیل سیاست و امور عمومی در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد UNODC، تاکید کرد: حمایت از زارعین خشخاش با گزینه‌های جایگزین معیشت، در کنار اقدامات قوی بهداشت عمومی برای درمان افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد، برای دستیابی به راه‌حل‌های پایدار در افغانستان ضروری است.
خانم رافائلا آیودیس، کاردار اتحادیه اروپا برای افغانستان در این نشست گفت: اولویت سرمایه‌گذاری در زمینه سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر در سطح جهان و افغانستان یک مسئولیت مشترک است که نیازمند تلاش مشترک برای دستیابی به کارایی بیشتر و به حداکثر رساندن تاثیر بر سلامت و رفاه میلیون‌ها انسان آسیب‌دیده، جوامع و خانواده‌های آن‌ها است.
نوبیوکی کیکوچی، وزیر مشاور نمایندگی دایم جاپان در سازمان‌های بین‌المللی در ویانا، گفت: تضمین سلامت و شادی افراد در بحبوحه چالش‌های مربوط به مواد مخدر و سلامت روان در افغانستان نیازمند اقدام و مشارکت جمعی است.
او با بیان این‌که اقدامات سریع و موثر ضروری است، افزود: با استفاده از مزیت‌های نسبی و تقویت تلاش‌ها، می‌توانیم جوامعی را تقویت کنیم که در آن افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر و سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند، حمایت و امید پیدا می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا