آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

سازمان ملل خواستار لغو دستور طا-لبان برای تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه شد

خبرگزاری دید: هیئت معاونت سازمان ملل متحد در واکنش به صدور دستور بستن تمام آرایشگاه‌های زنانه ضمن درخواست لغو این دستور گفته این اقدام مغایر ادعاهای طا-لبان در باره حمایت از کار زنان است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان به تازگی دستور بستن تمام آریشگاه‌های زنانه را «تا یک ماه دیگر» صادر کرده‌ است.

سالون‌های زیبایی یکی از معدود مکان‌های عمومی باقی‌مانده است که زنان به آن دسترسی دارند.

عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر گفته که مالکان این آرایشگاه‌ها تا یک ماه دیگر فرصت دارند که کسب و کار خود را ببندند.

سالون‌های زیبایی زنانه در کابل، پایتخت و دیگر شهرهای افغانستان که در دوره اول حاکمیت طا-لبان نیز بسته شده بودند، پس از سقوط آن در اواخر سال ۲۰۰۱ دوباره فعال شدند و زمینه کار برای شمار زیادی از زنان در شهرها ایجاد شد.

بسیاری از این آرایشگاه‌ها پس از بازگشت این گروه همچنان باز ماندند، اما در بیشتر موارد عکس‌های تابلوهای آن‌ها در بیرون سالون‌ها با اسپری رنگ آمیزی شدند تا چهره زنان در آن‌ها پنهان شود و مالکان این سالون‌ها همچنین مجبور به پوشاندن پنجره‌های این مکان‌ها شدند.

آزادی زنان از زمان بازگشت طا-لبان به قدرت روزانه محدود شده است.

طا-لبان دختران و زنان را از حضور در صنف‌های متوسطه در مکتب، در دانشگاه، ورزشگاه‌ها و پارک‌ها و به تاز‌گی حتی آن‌ها را از کار در سازمان ملل منع کرده‌اند.

طا-لبان همچنین دستور داده‌اند که زنان باید طوری لباس بپوشند که فقط چشمان‌شان نمایان باشد و اگر بیش از «۷۲» کیلومتر سفر می‌کنند، باید با یکی از بستگان مرد خود همراه باشند.

این محدودیت‌ها به‌رغم محکومیت‌ها و اعتراض‌های بین‌المللی توسط نهادها، کشورها، زنان و همچنین فعالانی که به نمایندگی از آن‌ها صحبت می‌کنند، همچنان ادامه یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا