آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

سازمان ملل: دلیل بازداشت ظریفه یعقوبی و ۴ همکارش روشن شود

خبرگزاری دید: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند که رفتار «تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز» علیه زنان در افغانستان ممکن به عنوان «جنایت علیه بشریت» اعلام شود.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته در بیانیه‌ای به مناسبت روز منع خشونت علیه زنان گفته‌اند که اعمال خشونت علیه زنان و ممانعت از حضور دانشجویان زن در دانشگاه‌ها را بررسی کرده‌اند.

در این بیانیه با تاکید بر این‌که موارد نقض علیه حقوق اساسی و آزادی زنان در افغانستان غیر قابل قبول است، آمده است: نقض حقوق و آزادی زنان افغانستان توسط مقامات طا-لبان ممکن است به ظلم جنسیتی و جنایات علیه بشریت تبدیل شود.

بیانیه می‌افزاید در حالی که ممنوعیت تحصیل دوره متوسطه برای دختران جوان همچنان ادامه دارد، ورود زنان به فضاهای عمومی به شدت محدود شده و برخی از زنانی که بدون پوشاندن صورت خود یا با لباس‌های رنگی در خیابان‌ها راه می‌روند در مناطق مختلف مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

همچنین در بیانیه فوق به بازداشت ظریفه یعقوبی، فعال حقوق بشر و ۴ همکار مرد وی در سوم نوامبر واکنش نشان داده و به طا-لبان هشدار داده است: درباره وضعیت اسفبار مدافعان حقوق بشر در بازداشت نگران هستیم و بازداشت افرادی که از حقوق اساسی خود دفاع می‌کنند، اقدامی غیرقانونی است.

سازمان ملل از طا-لبان خواست تا حقوق بشر بین‌المللی را رعایت، ظریفه یعقوبی و ۴ همکار وی را آزاد و برای حقوق بشر و آزادی زنان احترام گذاشته و ممنوعیت تحصیل را بردارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا