آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

سازمان ملل: ١٧ هزار نفر در زندان‌های طا-لبان هستند

خبرگزاری دید: نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد با نشر گزارش جدید خود که دوره زمانی ماه جولای تا سپتمبر سال جاری را در بر می‌گیرد گفته که ١٧ هزار نفر در زندان‌های طا-لبان به سر می‌برند.

سازمان ملل متحد روز گذشته گزارش جدید خود را در مورد وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان منتشر کرده که دوره‌ زمانی ماه جولای تا سپتمبر سال جاری میلادی را در بر می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که اداره‌ زندان‌های طا-لبان از اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی تصمیم داشت به ‌طور متوسط تعداد زندانی‌ها را در سطح ۱۰ هزار نفر حفظ کند، اما حضور بیش از ۱۷ هزار زندانی، نشان‌دهنده‌ افزایش شمار زندانیان است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد(یوناما) گفته «۸۰۰ مورد کشتار فراقانونی و همچنین شکنجه، بدرفتاری، توقیف خودسرانه و ناپدید سازی» افراد در حاکمیت طا-لبان در دو سال گذشته در افغانستان ثبت کرده است.

این گزارش دریافته که زندانیان در محابس وزارت داخله و ریاست عمومی استخبارات طا-لبان به طور روزمره شاهد «شکنجه» و دیگر اشکال رفتار نامناسب بوده‌اند.

یوناما افزوده که در حاکمیت طا-لبان حمایت‌های حقوقی و قانونی از زندانیان اعمال نمی‌شود و از جمله به خانواده‌های زندانیان وقت ملاقات نمی‌دهد و زندانیان هنگام حبس به وکیل‌مدافع و خدمات صحی دسترسی ندارند.

در این گزارش به ادامه سیاست‌های حکومت طا-لبان مبنی بر ممنوعیت آموزش، تحصیلات عالی و کار زنان و گزارش‌هایی مبنی بر تصرف و تخریب زمین‌های مربوط به هزاره‌ها در ولایت ارزگان و تهدید شهروندان شیعه در جریان ماه محرم نیز اشاره شده است.

سازمان ملل نوشته که در ۲۵ و ۲۶ جولای ٦ نفر از باشندگان هزاره ولسوالی ارزگان خاص لت و کوب شده و این‌که در جریان مراسم عاشورا به شهروندان اهل تشیع اجازه شرکت در مراسم مذهبی‌شان با استدلال مسایل امنیتی داده نشده است.

بر اساس این گزارش به طور مثال در ۲۷ جولای در بدخشان، ریاست امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان «٧» مرد را که ریش‌های خود را تراشیده بودند ساعت‌ها حبس کردند.

این نهاد افزوده که افراد طا-لبان در ولایت فاریاب «۲۹ دانشجو» را که در محفل نامزدی هم‌صنفی شان موسیقی پخش کرده بودند لت و کوب کردند، «سرهای‌شان را تراشیدند و ۱۸ ساعت بازداشت کردند.»

گزارش جدید سه ماهه سازمان ملل حاوی موارد آشکاری از نقض حقوق بشری به قول این نهاد در افغانستان است که اگر حاکمیت طا-لبان در ایجاد اصلاحات این موارد گام برندارند به گفته این سازمان «چشم انداز صلح را تاریک‌تر می‌کند.»

ارقام جدید از بازداشت‌هایی را که سازمان ملل در گزارش جدید خود ثبت کرده است شامل فعالان حقوق زن، فعالان امور آموزش، روزنامه‌نگاران و مخالفان حاکمیت این گروه در افغانستان است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که هم‌اکنون نهاد‌های حامی حقوق زنان افغانستان از طا-لبان خواسته‌اند ژولیا پارسی، ندا پروانی و مطیع‌الله ویسا را از بند رها کنند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که‌ طا-لبان منیژه صدیقی عضو «نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری افغانستان» را به تاز‌گی در خیرخانه بازداشت کرده‌اند.

بستگان او تأیید کرده که آنان پس از دو هفته مفقودی اطلاع یافتند که طا-لبان خانم صدیقی را زندانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا