آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعه

سازمان ملل: کشت تریاک در افغانستان به ٣٣٣ تن کاهش یافته است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد اعلان کرده است که عرضه تریاک در افغانستان طی سال گذشته ٩٥ درصد کاهش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد امروز یکشنبه(١٤ عقرب) در گزارشی اعلان کرد که تولید تریاک در افغانستان که پیش از این بزرگ‌ترین تامین کننده مواد مخدر در جهان بود، از زمان فرمان ممنوعیت به شدت کاهش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) گفته که کشت تریاک در سراسر این کشور در سال ٢٠٢٣ از ٢٣٣ هزار هکتار در سال گذشته به تنها ١٠ هزار و ٨٠٠ هکتار (٢٦ هزار و ٧٠٠ جریب) کاهش یافته است و عرضه را با ٩٥ درصد کاهش به ٣٣٣ تن رسیده است.

این سازمان افزوده که این امر بر کشاورزان در این کشور جنگ‌زده، جایی که بیشتر مردم به کشاورزی وابسته هستند و ارزش صادرات خشخاش در برخی مواقع از ارزش همه کالاهای صادر شده رسمی فراتر رفته است، فشار می‌آورد.

در این گزارش آمده است که این کاهش شدید می‌تواند عواقب بزرگی برای اقتصاد کشوری داشته باشد که حدود دو سوم جمعیت آن از قبل به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

غاده ولی، مدیر اجرایی UNODC در بیانیه‌ای گفته است: افغانستان در ماه‌های آینده نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری قوی روی معیشت پایدار دارد تا فرصت‌های دوری از تریاک را برای کشاورزان افغانستان فراهم کند. این یک فرصت واقعی برای دستیابی به نتایج بلندمدت علیه بازار غیرقانونی تریاک و آسیب‌هایی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می‌کند.

این سازمان در ادامه بیان داشته که کاهش برجسته عرضه از افغانستان – تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰ درصد تریاک غیرقانونی جهان را تامین کند – در نهایت می‌تواند منجر به کاهش مصرف تریاک در سطح بین‌المللی شود، اما خطر افزایش استفاده جهانی از جایگزین‌هایی مانند فنتانیل یا مواد افیونی مصنوعی را نیز به همراه دارد.

رهبر طا-لبان در ماه اپریل ٢٠٢٢ کشت خشخاش را ممنوع اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا