آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانحقوق بشرخبر های مهم

سازمان ملی مهاجرت ایران: نگاه تهدید و تحقیر به اتباع افغانستان در ایران تغییر کند

خبرگزاری دید: رییس سازمان ملی مهاجرت ایران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مهاجرین و اتباع خارجی در ایران از افغانستان هستند گفت: همواره نگاه به اتباع و مهاجرین خارجی در کشور ما با تهدید و تحقیر بوده است و هیچ‌گاه این امکان پیش نیامده با استفاده از ظرفیت های موجود آنها را به عنوان فرصت دید. وی افزود:  یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم این کشور استفاده از سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در طرح‌های عمرانی و دانش بنیانی به خصوص در مناطق محروم است.

جهاد دانشگاهی و سازمان ملی مهاجرت ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای توافق کردند با آموزش مهارت و مشاغل تخصصی اتباع و مهاجرین خارجی، از این نیروها برای استفاده در قراردادهای عمرانی ایران در سایر کشورها و هم چرخه تولیدی داخل کشور ایران استفاده شود.

به نقل از ایرنا؛ عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران امروز دوشنبه (۱۴ حوت) در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: همواره نگاه به اتباع خارجی در کشور ما با تهدید و تحقیر بوده است و هیچ‌گاه این امکان پیش نیامده با استفاده از ظرفیت های موجود آنها را به عنوان فرصت دید.

مبینی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مهاجرین و اتباع خارجی در ایران از افغانستان هستند، افزود: عوامل متعدد جغرافیایی و فرهنگی به خصوص در حوزه زبان باعث شده است که ۷۰ درصد مهاجرین افغانستان، ایران را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی ایران با افغانستانی‌ها است، افزود: امروز لازم است در نگرش قالب، تغییراتی ایجاد کنیم و اتباع را به عنوان فرصتی ببینیم که نیازمند توانمند شدن و تقویت دارد.

رییس سازمان ملی مهاجرت ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مهاجرت اتباع افغانستان به ایران از سر اجبار و جنگ‌های استکباری بوده است، تاکید کرد: باید نگاه تحقیرآمیزی که برخی نسبت به اتباع دارند را تغییر بدهیم و در این راستا دولت سیزدهم و سازمان ملی مهاجرت این تصمیم را به مرحله اجرا درآورده‌است.

مبینی یکی از برنامه‌ها را استفاده از سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در طرح‌های عمرانی و دانش بنیانی به خصوص در مناطق محروم دانست که با همکاری بانک ملی ایران در دست اجرا است.

به گفته او، هدف گذاری ما این است که بیش از ۱۰ هزار کارخانه کوچک و متوسط راکد را با سرمایه مهاجرین و اتباع خارجی به چرخه تولید بازگردانیم و احیا کنیم.

وی افزود: برای تامین نیروی ماهر جهت احیای کارخانه‌ها استفاده از نیروی کار اتباع و بومی از طریق آموزش است که امیدواریم این اتفاق با احترام و عزت انجام شود.

رییس سازمان ملی مهاجرت ایران با تاکید بر اینکه بیشترین بهره از سرمایه اتباع خارجی را قاچاقچیان می‌برند، افزود: متاسفانه هجمه بسیار بالایی بر دولت است و اتهاماتی از جمله اقامت فروشی زده می شود که با همه این هجمه ها در حال مقابله هستیم.

مبینی تاکید کرد: طرح توانمندسازی اتباع فقط برای مهاجرین قانونی انجام خواهد شد زیرا برای ما حضور مهاجرین  غیرقانونی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و باید به کشور خود بازگردند.

به گفته او، برای تامین چرخه تولید، با ارزیابی  نیروی انسانی ماهر تامین کرد و اتباع خارجی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان ایران را به مبداء تولید نیروی انسانی ماهر و متخصص در منطقه تبدیل کرد.

در تفاهم نامه بین سازمان ملی مهاجرت و جهاد دانشگاهی کشور ایران و کارآفرینان بخش خصوصی جهت آموزش، مهارت آموزی و توانمندسازی اتباع و مهاجرین خارجی جهت اعزام به کشورهای هدف اروپایی، آفریقایی و آسیایی برای تولید فراسرزمینی با محوریت کارفرمایان ایرانی تاکید شده است.

 طبق این تفاهم‌نامه، جهاد دانشگاهی ایران به عنوان مسئول آموزش مهارتی و مشاغل تخصصی اتباع و مهاجرین خارجی این کشوز معرفی می‌شود؛ همچنین تعریف بازار هدف اشتغال در کشورهای منطقه برای اتباع افغانستان را بر عهده خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا