آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هازنان

سازمان گزارشگران بدون مرز: بیشتر از ۸ هزار خبرنگار در افغانستان بیکار شده است

خبرگزاری دید: سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه‌ای نگاشته که ۸۰ درصد زنان خبرنگار به دلیل محدودیت‌های طا-لبان مجبور به ترک وظیفه خوده شده‌اند.

طبق این بررسی حدود ۱۲ هزار خبرنگار در افغانستان حضور داشتند؛ اما در دو سال اخیر بیش از دو سوم آنان حرفه خود را ترک کرده‌اند.

این سازمان در آستانه‌ دومین سالگرد به قدرت رسیدن طا-لبان در گزارشی تحت عنوان «دو سال روزنامه‌نگاری زیر سلطه رژیم طا-لبان» از توقف ۵۴۷ رسانه در سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

در این گزارش گفته شده که از ۱۵۰ شبکه تلویزیونی، کمتر از ۷۰ کانال به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این سازمان از رسانه‌های صوتی نیز یاد کرده و گفته است از ۳۰۷ ایستگاه رادیویی، تنها ۱۷۰ رادیو نشرات دارند و تعداد خبرنگار‌ها از دو سال بدین‌طرف از ۳۱ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در بررسی خود از قول یک خبرنگار نوشت: «وظیفه اصلی رژیم طا-لبان سانسور است، طا-لبان هیچ مخالفتی با سیاست‌های خود را تحمل نمی‌کنند، ما اینجا هیچ حامی نداریم، ما فقط می‌دانیم که باید با آن‌ها کنار بیایم».

در این گزارش افزوده شده که خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان به خاطر بد‌رفتاری و سانسور طا-لبان «وحشت زده و‌ مایوس» شده‌اند و خبرنگاران علاوه بر ترک حرفه خود «به دلیل آزار و اذیت طا-لبان مجبور به فرار از کشور شده‌اند».

ظریف کریمی مدیر نی، سازمان حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان گفت که رسانه‌های محلی بیش‌تر از همه محدودیت‌ها را متحمل می‌شوند‌.‌ نام‌برده افزود اگر اوضاع به همین روال پیش برود بسیاری از سازمان‌های رسانه‌ای به‌زودی مجبور خواهند شد تا درب خود را ببندند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا