آخرین اخباراجتماعافغانستان

سازمان ‌ملل از افغانستان خواست بچه‌بازی را جرم اعلام کند


سازمان ‌ملل متحد در آخرین گزارش خود در مورد “خشونت‌های جنسی در مناطق جنگی” از دولت افغانستان خواسته است، پدیده “بچه‌بازی” را به عنوان یک «جرم» بشناسد.
به نقل از بی‌بی‌سی، سازمان‌ملل در این گزارش که به روز دوشنبه(۲۹ جوزا) منتشر شده، از دولت افغانستان مصرانه خواسته است که به منظور تقویت در دستگاه عدلی و قضایی این کشور، حسابدهی و پیدا کردن راه حل برای جرایم مرتبط به خشونت‌های جنسی منابع لازمی را اختصاص دهد.
این گزارش سازمان‌ ملل افزوده است که افغانستان باید برنامه عمل خود را مطابق به قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان‌ملل هماهنگ کند و همچنان “بچه‌بازی” را به عنوان یک جرم به رسمیت بشناسد.
بی‌بی سی در ادامه گزارش‌ خود نوشته‌ است: پدیده دیرینه “بچه‌بازی” یکی از بدترین تخلفات حقوق بشری در افغانستان است که عاملان آن که معمولاً زورمندان و فرماندهان محلی هستند. آن‌ها پسران خردسال را مورد آزار و سوءاستفاده جنسی قرار می‌دهند، لباس زنانه به تن آن‌ها می‌دهند و آن‌ها را می‌رقصانند.
این پدیده در قوانین افغانستان به طور صریح تعریف نشده است و مجازات مشخصی برای عاملان “بچه‌بازی” پیش‌بینی نشده است.
چند ماه پیش حکومت افغانستان، برای نخستین‌بار پیش‌نویس قانونی را برای مبارزه با “بچه‌بازی” و آزار جنسی کودکان تدوین کرد. این طرح از سوی شورای وزیران تایید شد، اما برای اجرایی‌شدن باید مجلس نمایندگان آن را تصویب و رییس‌جمهور آن ‌را توشیح کند.
براساس آمار دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در سال ۲۰۱۶ میلادی یازده مورد خشونت جنسی در برابر زنان، دختران و پسران در مناطق جنگی توسط طرف‌های درگیر مثل پولیس و افراد گروه طالبان، در افغانستان ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا