آخرین اخبارافغانستانسیاست

سالگرد خروج امریکا؛ طالبان از جهان خواستار اتخاذ «سیاست معقول» شدند

خبرگزاری دید: طا-لبان به مناسبت ۹ سنبله/۳۱اگست سالروز خروج نیروهای امریکایی، از جهان خواسته‌اند که در برابر حکومت طا-لبان «سیاست معقول» اتخاذ کند.


طا-لبان که امروز چهارشنبه (۹ سنبله) را رخصتی عمومی اعلام کرده‌اند، می‌گویند که برای برقراری «یک نظام مستحکم و کاملاً اسلامی» تلاش می‌کنند.
در اعلامیه‌ای که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در صفحه توییتر خود نشر کرد، از نهم سنبله به عنوان «روز فتح» یاد شده است.
در اعلامیه آمده است: «از فرصت‌های این فتح بزرگ استفاده کنیم و برای تقویت، نظم و پیشرفت نظام اسلامی تلاشی‌های خستگی‌ناپذیر کرده و یک نظام اسلامی کاملاً قوی، سچه و مستحکم را … حاکم سازیم».
در اعلامیه همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته شده تا به استقلال افغانستان احترام کند و در برابر این کشور سیاست معقول اتخاذ کند.
طا-لبان در اعلامیه‌شان می‌افزایند که جامعه جهانی «به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و خودارادیت ملت ما به چشم احترام نگاه کند و افغان‌ها را بگذارد نظام اسلامی مورد پسندشان را» در افغانستان داشته باشند.
طا-لبان همچنین می‌گوید که «پالیسی فشار و تهدید» در بیست سال گذشته ناکام بوده و تنها باعث افزایش بحران شده است.
آخرین سرباز امریکایی در ۹ سنبله سال گذشته افغانستان را ترک کرد و حضور بیست‌ساله امریکا در افغانستان پایان یافت اما طا-لبان به قدرت رسیدند.
با حاکم شدن طا-لبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور در حال فروپاشی قرار دارد و زنان و دختران اجازه آموزش و کار را ندارند.
گفتنی است که با گذشت بیشتر از یک سال از حاکمیت مجدد طا-لبان، تاکنون هیچ کشور دولت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا